2002 Augusztusában, legelõször rászántam magam, hogy vegyek egy PC GURU-t.
Abban volt teljes játékként a Jagged Alliance 2 címû Taktikai-RPG egyveleg, amik már régóta érdekelt.
Lapozgattam az újságot, és mit találtam? Egy játéknak az ismertetõjét, aGTA 3-ról van itt szó. Meg is fogott az egész, mivel már az elsõ részt is szarrá nyüstöltem, de volt valami, ami sokkal inkább megfogott: Newervinter Nights!
Akkor már 5 éve toltam asztali RPG-t, legfõképpen M.A.G.U.S.-t, ami egy külföldi RPG alapján készült, a \'72-es keltezésû D. and D. alapján, ami késõbb A.D. and D. lett.
Na most, a Neverwinter Nights is asztali RPG rendszer alapján készült , és minõ csoda, az AD and D teljes szabályrendszerére épült minden (mint Baldurs\' Gate sorozatban, csak itt kissé keményebben) és az asztali rendszer egyik birodalmában játszódott a sok közül, a Forgotten Realms-ben.
Kapásból beleszerettem, 1 hónap múlva már pörgött az akkori \"gamerszomorító\" (750Mhz, 256MB, 16MB VGA) gépemen.
De van valami, amivel az NWN túlmutat minden multi játékon, ami nem más, mint a KM központúság:
Asztalin ez a KM (Kalandmester, Dungeonmaster) úgymond \"irányadója\", hogy mik legyenek a kalandban, helyszínleírások, t ehelyezhetsz el ellenfeleket, NJK-kat, megmondhatod, hogy miket mondjanak, kapcsolókat, terepet te rendezed el (mint pl GTA mapperek, csak sokkal lazábban, szabadabban itt) stb, stb, stb. Mint pl RPG MAkerben is. Csak ez szebb és komolyabb ezerszer.
Ezeket a kalandmodulokat nevezhetnénk akár sima játékosok álltal készített kiegészítõnek. De ez butaság lenne. Mivel ezeket nem csak offline tudod játszani, hanem ONLINE is!
És itt érthetõ, hogy miért kapta a kalandmodul nevet: mert van KM! Amíg mások játszanak a modulon online, addig lehet egy KM, mint rendes, asztali RPGben is! A KM bármikor beszélhet az NPC-k helyett, ezzel lecserélve a szövegük, a kalandmudul bizonyos részeit szerkesztheti játék közben, ellenfeleket tehet le-vehet el- irányíthat, de ez igaz NPC-kre is. Nem gáz, ha nem csináltál szöveget neki: leteszed és irányítod te, mint KM!
Épületeket is letehetsz utólag, nagyon szabad minden!
TÖKÉLETESEN átültették az asztali RPG lényeges elemeit az internetes RPG-re! És offline is tudnak játszania játékosok a kalandokon, de ha megfelelõ serverre felteszed, akkor online játszhattok, egyszerre többen, és úgy, hogy talán észre se veszed, hogy közben bekapcsolódott a KM, és irányít, módosít mindenfélét, hogy másképpen alakuljanak a dolgok, mint ahogy offline megszoktad. Megszoktad, hogy csontvázak vannak a labirintusban? Betesz egy gólemet! Tudod hol van a kulcs? Átteszi máshova, miközben játszol te meg csak nézel nagyokat, hogy hol a f***ba van.
Most ismét leszedem, és ronggyá gyilkolok mindenkit!
És egy (nem álltalam készített) leírás a végére:
(Forrás:
http://pcjatekteszt.blog.hu/2010/10/05/neverwinter_nights_2002)
A Bioware most már kicsit több mint egy évtizede ellátja a PC-s játékosokat kiváló minõségû szerepjátékokkal, a legtöbben talán a Baldur\'s Gate-re emlékeznek úgy, mint etalon a számítógépes szerepjátékok történetében. 2002-ben látott napvilágot a következõ generációs Aurora engine által meghajtott RPG-jük, a Neverwinter Nights amely megpróbálta továbbvinni az örökséget és öregbíteni a fejlesztõk hírnevét, de immár valódi 3D környezetben, lássuk sikerült-e neki.
Bevezetõ
A játék a D&D (Dungeons and Dragons) rendszer harmadik kiadását és a Forgotten Realms világát veszi alapul, ami az asztali szerepjátékosok számára ismerõsen csenghet. Akinek nem lenne ismerõs, annak röviden annyit, hogy a Tolkien által felvázolt fantasy világ törpéi, elfjei, orkjai itt is felbukkannak, a világot áthatja a mágia, és ezek a fajok megosztva uralkodnak a világban. A játék alaphelyzete a következõ: egy akadémián találjuk magunkat, mint egy tehetséges, utolsó próbája elõtt álló végzõs tanonc. A városban egy pestishez hasonló járvány tizedeli a lakosságot (wailing death), és mindenki tehetetlen, eluralkodott az utcákon a káosz. Az akadémián Lady Aribeth, egy elf lovag gratulál és osztja áldását a
végzõsökre, miután végeztél a kasztodtól függõ próbával, Te is elé kerülsz. Ekkor váratlanul megtámadják az akadémiát, és a járvány ellenszerének elõállításához szükséges lényeket elrabolják. Ekkor jövünk mi a képbe, mint tehetséges diákok, hogy segítsünk visszaszerezni a lényeket és felgöngyölíteni a háttérben futó szálakat.
Kezdetek
Miután a menüben az új játékot választjuk, választhatunk elõre elkészített karaktert, vagy készíthetünk saját karaktert is. Nyilvánvaló hogy egy saját karakterrel sokkal inkább azonosulni tudunk és könnyebb lesz kijátszani is azt, szóval erõsen ajánlott saját karakterrel indulni. Részletesen megadhatunk mindent, amit egy szerepjátékban elvár az ember: külsõ jegyek, képességek, arckép, felszerelés, nem, jellem, ezeknek késõbb is fontos szerepe lesz. A karakterek arcképei nagyon jól sikerültek, ráadásul még szinkronhangot is választhatunk, hogy biztosan illeszkedjen az is az általunk elképzelt karakterhez.
A játékban NPC-k segítenek az irányítás és a rendszer kiismerésében, ami egyébként könnyen kezelhetõ és kényelmes. Gyorsgombokhoz rendelhetünk képességhasználatot, tárgyhasználatot, egyéb cselekvéseket, többféle kameramód áll rendelkezésre, hamar bele lehet jönni. Az alapszituáción és az utolsó próbán túlesve hamar belekerülünk az események sodrásába.
Játékmenet
Elsõre elveszettnek érezhetjük magunkat kissé, de a minimapon (m) minden fontos hely jelölve van, sõt mi is készíthetünk a térképen megjegyzésekkel ellátott jelöléseket. Küldetéseinkrõl részletes naplózás folyik, és szintén ebbe is tudunk készíteni saját bejegyzést. Ennek a két funkciónak kiemelt fontossága van, mivel rengeteg háttérinformáció hangzik el a párbeszédek során, amiket többnyire a napló rögzít is, de nem árt ha kicsit mi is bõvítjük, illetve a térképen is könnyebb a tájékozódás ha saját kommentárokkal kijelölt pontjaink vannak. Mivel szerepjátékról van szó, nyilván sok emberrel kell majd beszélnünk, és a párbeszédek nagyon el vannak találva. Szinte minden esetben felkínál a játék több alternatív megoldást, ezek többnyire meggyõzés, fenyegetés, rosszindulatú vagy -éppen ellenkezõleg- jószándékú reakciók. A szereplõk beszédstílusa illeszkedik a karakterükhöz, és mi is képesek vagyunk azt a jellemet játszani, amit csak szeretnénk. Ráadásul ha az intelligencia pontokon spóroltunk, hogy egy brutális gyilkológépet hozzunk létre, akkor a párbeszédekben felajánlott válaszok ezt egyértelmûen elárulják majd
Ez egy olyan szerepjáték, ahol a karizmára és az intelligenciára osztott pontok nem vesznek kárba.
Elég hangsúlyos lesz a harc is, amit sokszor természetesen el tudunk kerülni a párbeszédeken keresztül, néha azonban elkerülhetetlen. A rendszer adja hogy itt nem sok gond lesz, a csaták kidolgozottak, a space segítségével meg tudjuk állítani az idõt, amíg kiadjuk az utasításokat, de akár valós idõben is megtehetjük ezt az elõre beállított gyorsgombokkal a képernyõ alján. Néha úgy tûnhet hogy irreálisan nehéz egy harc, ilyenkor állíthatunk a játék nehézségén -ezt bármikor megtehetjük egyébként- vagy megpróbálhatunk vásárolni gyógyitalokat vagy varázstekercseket, esetleg taktikát válthatunk. Természetesen egy varázslatokra alapuló karakterrel a mágiaimmunitás, míg a fizikai sebzõ karakterekkel a magas páncélzat és a sebzéselnyelés lesz az ellenségünk, mindenki megtalálja majd a kihívást a játékban ilyen téren is. Sok mellékküldetést kapunk, amelyek érdekesek, izgalmasak és sokszor nem mellékesen segítenek a fõ szálban is. Csatlósokat is fogadhatunk, akikkel elbeszélgethetünk, nekik is van saját céljuk a játékban amiben ha segítjük õket, szintén nem marad el a jutalmunk.
Akár udvarolhatunk is bizonyos karaktereknek, és a játék végére kibontakozhat némi szerelmi szál is. Nem leszünk híján a logikai fejtörõknek sem, versikék, padlóba épített mechanikus szerkezetek, jegyzetek és utalások, fénysugarak, szobrok, változatos feladatokon keresztül bír gondolkodásra minket a játék. Ezek egyike sem túl nehéz, aki figyelmes az rövidesen rájön a megoldásra, de nem is túl könnyûek, így élvezetes megfejteni õket.
A történet szépen felvezetett, nem mentes a fordulatoktól (bár az alapkampányban még azért nem fogunk nagyon meglepõdni), a karakterek által közvetített érzelmek hitelesek, és cselekedeteink erõsen befolyással vannak a végkimenetelre.
Grafika és design
Mai szemmel nézve talán nem küld padlóra a látvány (vagy legalábbis nem pozitív értelemben
) de ennek az elõnye, hogy szerényebb gépeken is gördülékenyen fog futni a játék, jól skálázható, és a modern gépünkön maximumra állítva, magas felbontásban és éles textúrákkal nem is olyan rossz. Effektekkel nincs tele a játék, a varázslatok, csapdák és egyebek használnak finomabbakat, amik oda kellenek is, de talán jó is ez így. Ha esetleg olyan fegyvert szerzünk, amelyiknek van speciális sebzése, akkor az tündökölhet fényekben is akár. A poligonszám nem túl magas, ez fõleg a karakterekre zoomolva kiütközõ, de ilyen nézetben meg nem lenne túl kényelmes játszani, így azt hiszem ez sem olyan zavaró.
A kezelõfelület átgondolt, épp csak annyi dolog van a képernyõn, amennyi kell is. A gyorsbillentyûkkel bármikor elõhívhatunk minden fontosabb ablakot. A pályák felépítése az alapkampányban talán nem olyan változatos, de a kiegészítõkben és az egyéb kalandmodulokban sokkal inkább színesebb a kép.
Zenék és hangok
Hangok a helyén vannak, az aláfestõ zenék és effektek néhol kifejezetten jóra sikerültek. Nem annyira viszik a prímet, tényleg inkább a háttérben maradnak de a hangulathoz mindig illeszkednek. Említettem már a karakterek szinkronhangját, nos ez tényleg elég jópofa amiket bekiabálnak a karakterek, illetve az NPC-k szinkronjai is a helyén vannak, nem mindig tökéletes de vannak kifejezetten eltalált hangú szereplõk is.
Multiplayer
Lehet LAN-on keresztül is játszani, de van internetes multiplayer lehetõség is, amely a játékba beépített, tehát nem kell külsõ klienssel bajlódni vagy ehhez hasonló. Máig játsszák a játékot, mindig van pár aktív játék ahova lehet csatlakozni. Ezek többnyire egy saját modulban játszódnak és igénylik hogy a játék a legfrissebb verziós legyen, de ez egyébként is ajánlott. Készíthetünk saját szobát is, ahol részletesen meg lehet adni mindent A maga korában nagyon népszerû volt ez a része a játéknak, és ma sem tûnt el szerencsére.
Összegzés
Azok akik szeretik a szerepjátékot, nem fognak csalódni a Neverwinter Nights esetében sem. A játék nem hibátlan, a csapatunk tagjai néha hajlamosak kicsit tétovázni vagy beragadni valahol, a grafika mai szemmel nézve nem szép, de talán a szerepjátékosok számára ez nem a legfontosabb szempont. Tagadhatatlanul tartalmas és részletgazdag az egész játék, jó és rossz karakterrel végigjátszva teljesen mást nyújt, többszöri végigjátszásnál is érdekes tud maradni, leszámítva azt hogy hosszabb dungeon-öknél unalmassá válhatnak a harcok. A hangulat és a párbeszédek nagyon jól eltaláltak, magával tud ragadni a játék, ha belemerül az ember.