Szerző Téma: Europa Universalis IV  (Megtekintve 3327 alkalommal)

Nem elérhető Rupert

  • 2301
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Dátum: 2014. Október 03. - 15:25:59 »
0 Show voters

Europa Universalis IV
( Forrás: http://toriblog.blog.hu/2013/12/09/kritika_europa_universalis_iv )
\"eu43.jpg\"
 
 

Az  EU4 közvetlen elõzménye a harmadik rész, amelyhez - ha jól számolom - négy kiegészítõ jelent meg. A játék sokat változott tehát, aztán egy adott pont után a fejlesztõ csapat, a Paradox úgy döntött, hogy verziószámot lépnek, és kicsit átalakítják az utódot. Nos, igazából nem akarom a csattanót a végére hagyni, de a negyedik rész egy nagy csalódás lett. Lássuk miért.
Az Europa Universalis sorozatot eredetileg egy társasjáték ihlette. A lényege, hogy a provinciákra felosztott világtérkép minél nagyobb részét el kell foglalni. Van némi kereskedelem, gazdaság, diplomácia, de a lényeg akkor is a terjeszkedésen van. A harmadik részben eléggé kiszélesedtek a lehetõségek, a játék komplexebbé vált, különösen az utolsó kiegészítõvel (Divine Wind). A fejlõdési görbe viszont elég érdekes utat járt be. Az EU2-ben a legtöbb dolog véletlenszám vezérelt volt, az országok lehetõségeit pedig erõsen behatárolták az elõre determinált események (event), amelyek valós történelmi eseményeken alapultak. Ettõl viszont a játék nem lett túl élvezetes. A véletlenszám generálástól függõ csaták, vagy kolonizálás igen furcsa dolgokat tudott eredményezni - igaz a mentés, és visszatöltés ezt meg tudta oldani. A harmadik részben ezt orvosolták, a véletlenszámok jelentõsége majdnem a nullára csökkent, illetve az eventek is kikerültek a játékból. Ezt van, akik hiányolták, én például nem, mert elég nagy szabadsági fokot eredményezett. Azonban így a játékosnak meglehetõsen könnyû dolga lett, így a sorra érkezõ kiegészítõkben a fejlesztõk elkezdték korlátozni az embert. Az utolsó kiegészítõre ez odáig vezetett, hogy a játék igen idegesítõvé vált: elvileg az ember megtehetett sok mindent, gyakorlatilag viszont szinte semminek nem volt értelme.
\"eu42.jpg\"
Hogy konkrétumok is elhangozzanak: A játék alapját a provinciák képezik. Ezekbõl van kb. 1500. Egy részük országhoz tartozik, amelyet az AI irányít (vagy éppen mi), más részük üres, ezek kolonizálhatóak. Amelyik tartozik valakihez, azt hadsereggel lehet elfoglalni. A hadsereget lehet kiképezni, vagy zsoldosokat felvenni, alapvetõen három fegyvernembõl áll: gyalogság, lovasság, tüzérség. Ezen kívül flottát is képezhetünk, ha van kikötõnk, négy hajótípussal. Van technológiai felfedezés, fejleszthetünk a hadseregünkön is, de más jellegû tudást is lehet így szerezni, amely vagy a gazdaságon, vagy a társadalmi/politikai berendezkedésen javít, vagy ad plusz lehetõségeket. A gazdaság elég egyszerû, minden provinciának van egy alap adószintje, illetve egy áru, amit termelnek. Ez utóbbiból még származik termelési és kereskedelmi jövedelmünk is. Amíg az alap adó adott, az utóbbi kettõ a technológiai fejlõdéssel növekszik, de más tényezõk is közrejátszhatnak az értékében. A kereskedelem kereskedelmi központok körül zajlik, ahová kereskedõket küldhetünk. Ezek ott versengenek egymással, minél több kereskedõnk van egy ilyen központban, annál nagyobb lesz a bevételünk. A hadsereg és a gazdaság mellett még menedzselhetjük az ország adminisztrációját tanácsadók felvételével, akik valamilyen pluszt adnak, illetve meghatározhatunk nemzeti célokat (national idea - nem tudom, hogy mi lenne a legjobb fordítás).
Mint írtam, a harmadik rész elején ezek az újítások komoly távlatokat nyitottak meg bármelyik választható ország számára (és ilyenbõl olyan 200 biztosan van). Viszont ez azt eredményezte, hogy még bõven a játék vége elõtt (eredetileg 1453-1789 között játszódott, de késõbb ez kitolódott 1399-1821 közé. A záró idõpontokban nem vagyok 100%-ig biztos, a kezdõkben már inkább) el lehetett foglalni az egész világot. Ezért, meg valószínûleg részben a rajongók egy részének tiltakozása miatt is a fejlesztõk a kiegészítõkkel elkezdték a játékosokat bekorlátozni (tény, hogy az AI-t is valamennyire): a kolonizációt lekorlátozták, a casus belli szerzést megnehezítették, aztán az épületek építését korlátozták le, majd ezt a részt teljesen át is variálták. Bevezettek újabb és újabb változókat, amikkel a játékot izgalmasabbá akarták tenni, de ezek inkább csak korlátozást jelentettek. Az EU3 a végére már igen eltávolodott az EU2-tõl - nem mondanám, hogy rosszabb lett, csak más - viszont az is látszott, hogy több ponton túlbonyolódott. Az elõzetes nyilatkozatok alapján ezt a fejlesztõk is érezték, és próbáltak dolgokat egyszerûsíteni, de ez az egész nem jó irányba sült el.
Az EU1, EU2 területfoglalós játékok. A korai EU3 is az. A kései már egy olyan területfoglalós játék, amelyben rengeteg korlát van, hogy ebben megakadályozzon. Azonban egyik játéknak sincs olyan mélysége, hogy területfoglaláson kívül bármi mást értelme lenne játszani. A provinciák fejlesztési lehetõségei nem számítanak sokat, a kereskedelem max. arra jó, ha a játékos országának alacsony bevételei vannak, azon növeljen. A tanácsadók, nemzeti célok, fejlettebb államformák adnak némi pluszt, de nem szükségesek a sikerhez, csak a méret és a hadsereg. Ebbõl az állapotból úgy lehetett volna kilépni, ha mélységet adnak a játék más (fõleg gazdasági) aspektusainak is, de ez nem történt meg.
\"eu41.jpg\"
Az EU4 gyakorlatilag az EU3 Divine Wind leegyszerûsített változata, még erõsebb korlátokkal. Itt gyakorlatilag minden az uralkodó körül forog, merthogy az õ képességei határoznak meg háromfajta pontszámot, ami havonta termelõdik, és ezekbõl a pontokból lehet szinte mindent csinálni (administrative, diplomatic, military). Ha jó királyod van, akkor többet, (de nem elegendõt) ha gyenge, akkor kevesebbet. Ebbõl lehet a provinciákban építkezni (ennek egyébként nincs semmi értelme, mert a több, mint 20 féle épület egyike sem ad akkora bónuszt, amiért érdemes lenne õket a kimondottan kevés diplomáciai/adminisztratív/katonai pontszámból megépíteni õket, vagyis teljesen feleslegesen szerepelnek a játékban), hadat üzenni, békét kötni, hadsereget képezni, kereskedni, provinciát törzsterületté tenni, vagy más vallásúakat áttéríteni. A harmadik rész utolsó kiegészítõinek valamelyikében megjelenõ túlterjeszkedés itt még hangsúlyosabban jelentkezik, tehát ha a fenti pontszámkorlát még nem korlátozna be eléggé, akkor ez biztosan. Ráadásul, ha az ember kicsit is terjeszkedik, az összes szomszédja összeáll ellene egy koalícióba, úgyhogy évtizedeket kell arra várni, hogy további területeket tudjon foglalni - hacsak nem akar többfrontos háborút vívni.
Valószínûleg vannak még olyan újítások, amelyeket negatívan lehetne feltüntetni - és valószínûleg van, aki nem ért velem egyet (a metacriticen pl. a felhasználói pontszám is igen magas). Viszont én azt gondolom, hogy a játék minõsége alapvetõen annak az eredménye, hogy a Paradox fejlesztõi kifulladtak. A 2000-es évek elején kitaláltak az EU mellé három nagyon sikeressé váló történelmi játékot: a Victoriát, a Crusader Kings-t és a Heart of Iron-t, de egyik folytatása sem volt egy nagy durranás, egyik sem tartalmazott olyan forradalmi új ötleteket, ami alapján a következõ rész lényegesen több lett volna, mint az elõdje. A Paradoxból egyszerûen a kreativitás hiányzik. Lehetséges, hogy ezt õk maguk is belátták, és ezért lett az EU4 a Divine Wind egy lebutított és minimális grafikai tuningon átesett folytatása. Aki esetleg abban gondolkodik, hogy megvegye, én errõl lebeszélném. Jelen pillanatban a legjobb Europa Universalis játék az EU3 az összes kiegészítõvel, akit a korlátok zavarnak, annak pedig a második kiegészítõig (In Nomine) érdemes a játékot telepítenie. Sajnálom egyébként, hogy a Paradox is kifulladni látszik, de kimondottan rossz idõket élünk játékfejlesztésileg, a kreativitás, és az innováció kb. annyira jellemzi mostanság a játékipart, mint Hollywoodot.
 
 




Innen ki játszik vele? :) Függõ lettem, illetve függõvé tettem az osztálytársaim is. :D Óriási egy játék, ha gondoljátok, jöhetnétek velünk multizni, csak legyen TS-etek.
2-3 napomba került, és 50 játékbeli évbe, hogy egy ekkora birodalmat kiépítsek Magyarországgal. Na meg rengeteg kockázatba...
\"width=500https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.0-12/10711996_706349656084980_758541153_o.jpg?oh=023718e3cc3d6107cfc4828676a586ce&oe=5431CE85&__gda__=1412494232_e108ec3bdbcf29c82ae1afda67eaafbe[/img]

Europa Universalis IV
« Válasz #1 Dátum: 2014. Október 03. - 15:41:59 »
0 Show voters
Ez a játék nekem nagyon hasonlít a Victoria 2-re én azzal játszottam, csak az a 19. században játszódik.

Nem elérhető Rupert

  • 2301
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #2 Dátum: 2014. Október 04. - 19:34:59 »
+1 Show voters
Victoria 2, meg a Crusader Kings 2 is nagyon király játékok. :)


Az EU4-hez van egy Extended Timeline mod, ami kibõvíti a játék idõvonalát 57-tõl napjainkig. Nagyon pontos, és részletes. Érdemes kipróbálni! :D
Apropó, amikor Észak-Koreával meg a dagadt haspókkal hadat üzentem a világnak, 1 hónap múlva már nem létezett. :)

Europa Universalis IV
« Válasz #3 Dátum: 2014. Október 04. - 19:40:07 »
0 Show voters
Én Victoria 2-ben Modern Age módban Magyar világbirodalmat építettem ki a 21. században :D
Hm... felkeltetted az érdeklõdésem, tuti kipróbálom mostmár az EU4-et is.

Nem elérhető Rupert

  • 2301
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #4 Dátum: 2014. Október 04. - 19:40:57 »
0 Show voters
Idézetet írta: Bandosz date=1412444407\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"50846\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic
Én Victoria 2-ben Modern Age módban Magyar világbirodalmat építettem ki a 21. században :D
Hm... felkeltetted az érdeklõdésem, tuti kipróbálom mostmár az EU4-et is.
 
Ha úgy van, gyere multizni velem meg a haverjaimmal. :) Nagyon poén összefogni és kiépíteni egy egész birodalmat 4-5-en. :D

Europa Universalis IV
« Válasz #5 Dátum: 2014. Október 04. - 19:45:45 »
0 Show voters
Ebben az Extentended Timeline módban van Szovjetúnió?  :hmmm:

Nem elérhető Rupert

  • 2301
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #6 Dátum: 2014. Október 04. - 19:51:51 »
0 Show voters
Idézetet írta: Bandosz date=1412444745\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"50846\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic
Ebben az Extentended Timeline módban van Szovjetúnió?  :hmmm:
 
Van. :) Még az is szimulálva van benne, ahogy a magyarok Magna Hungariaból elindulnak a Kárpát-medence felé... :)

Europa Universalis IV
« Válasz #7 Dátum: 2014. Október 04. - 19:54:22 »
0 Show voters
Megvan melyik országgal fogok játszani :D
 
szovjetúnió

Nem elérhető Gh0st

  • 917
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #8 Dátum: 2014. Október 05. - 11:21:27 »
0 Show voters
Idézetet írta: Rupert date=1412444099\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"50846\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic
Az EU4-hez van egy Extended Timeline mod, ami kibõvíti a játék idõvonalát 57-tõl napjainkig. Nagyon pontos, és részletes. Érdemes kipróbálni! :D
Apropó, amikor Észak-Koreával meg a dagadt haspókkal hadat üzentem a világnak, 1 hónap múlva már nem létezett. :)
 
Ezt a módot hogyan lehet aktiválni?
Letöltöttem, beraktam a mappába, indításnál engedélyeztem, de semmi változás.
(a játékba belépve a \"Content\" menüben jelezte is a módot)

Europa Universalis IV
« Válasz #9 Dátum: 2014. Október 05. - 11:36:33 »
0 Show voters
Nekem el se indul ezzel a móddal.

Nem elérhető Rupert

  • 2301
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #10 Dátum: 2014. Október 05. - 11:49:55 »
0 Show voters
Idézetet írta: Bandosz date=1412501793\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"50846\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic
Nekem el se indul ezzel a móddal.
 
1.7-es frissítéssel töltötted le a játékot? Mindenképpen az kell.

Nem elérhető Gh0st

  • 917
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #11 Dátum: 2014. Október 05. - 12:05:03 »
0 Show voters
Letöltöttem a frissítést, most viszont egybõl leáll a program.

Europa Universalis IV
« Válasz #12 Dátum: 2014. Október 05. - 12:25:02 »
0 Show voters
Idézetet írta: Gh0st date=1412503503\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"50846\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic
Letöltöttem a frissítést, most viszont egybõl leáll a program.
 
szintúgy.

Europa Universalis IV
« Válasz #13 Dátum: 2014. Október 05. - 15:18:13 »
0 Show voters
Nekem jobban tetszik az EU3 a phoenix moddal. Ebbe annyi dologra kell már figyelni hogy orbán ha ezzel játszott volna kiskorába nem itt tartanánk.

Nem elérhető JamesA

  • 350
    • Profil megtekintése
Europa Universalis IV
« Válasz #14 Dátum: 2014. Október 08. - 18:28:47 »
+2 Show voters
Az EU4 nekem sajnos szaggat (2 gb RAM ,1 GB Vidikari, 2.71GHz proci) :(
De elég sok ideje EU3-zok már, úgyhogy megosztanám, hogy most hol tartok:
Elég szépen kihoztam egy gyönyörû Szent Magyar Birodalmat.
Beállítások:
Normál minden (a fokozat és az agresszivitás is)
Van infláció
Normál beállítás minden \"ügynökre\"(tehát kém, pap, diplomata, stb.)
Történelmi tábornokok
Nincsenek szerencsés nemzetek
A történelmem egyszerû: ha az osztráktól féltem, akkor a csehekkel voltam szövetségben, ha a csehtõl féltem, akkor az osztrákkal. Jelenleg ahol elméletben tartanék:
Egy erõs Ausztria, erõs Kasztília, erõs Franciaország és erõs Törökország.
Gyakorlat: Európában a \"Szent Német-Római Császárság\" körüli tisztelet összeomlott, amikor a két legbefolyásosabb tagállama, Csehország és a nálánál gyengébb Ausztria áttért a protestáns és a református hitre. Ausztria mindig is erõs szövetségese volt, az akkor még Magyar Királyság névvel ellátott Szent Magyar Birodalomnak. Tekintve, hogy a cseh király (és talán akkor Szent Német-Római Császár?) megközelítõleg 30 évvel elõbb ismerte el és kezdte követni a Luther Márton által hirdetett dogmákat, mint az osztrákok a Kálvinista elveket, így a Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicae-ben [szent Német-Római Császárság, továbbiakban SRING] sorra osztrák császárok váltották egymást. Majd 30 év elteltével, amikor talán egy burgundiai, vagy pommerániai volt a Kaiser, az osztrák király hivatalosan elfogadta és kötelezõ tanokká nyilvánította a Kálvinista elveket, ezzel azonnal felbontva a szövetséget a Magyar Királysággal.
Miután a kapcsolatok és a belsõ viszályok rendezõdtek és a (továbbra is katolikus) magyarok több sikeres Keresztes Hadjáratot vezettek a muzulmán ellen, ismét szövetségi ajánlatot kaptak nyugati szomszédjuktól, melyet örömmel fogadtak el. Eme paktum aláírása remek lehetõséget nyújtott a szövetség megalakulása után 2 évvel trónra kerülõ I. János magyar királynak, mivel a SRING burgundiai császára hadat üzent az országnak. Az akkor még keleti technológiát használó magyar és nyugati technológiát használó osztrák seregek súlyos vereségek árán gyõzték le a császár hadait, egy Status Quo-t kierõszakolva. Nem sokkal IV. [Luxemburgi] István trónrakerülése után a Cseh Királysághoz (aminek a királya ismét a SRING császára volt) tartozó Moráviában a magyar lakosság olyan túlnyomó többségbe került, hogy magprovinciájuknak titulálták a területet, ezzel megszerezve a jogalapot a támadásra. Ezt és osztrák szövetségeseit kihasználva, IV. István megindította a katonailag sokkal fejlettebb Cseh Királyság ellen a háborút. Több, mint 80.000 magyar és 30.000 osztrák katona életébe került a háború gyõzelemmel való lezárása. Pár évvel késõbb Luxemburgi királyunk a Lengyel-Litván Unióval vívott -a vártnál kevesebb veszteséggel- csatát. Mint kiderült a gyõzelmet azért sikerült relatíve könnyen kivívni, mivel az Unió seregeinek 90%-át az Arany Horda hódításának visszaszorítása kötötte le. A át nem gondolt békefeltételek között szerepelt Moldávia teljes annektálása is. Ennek eredményeképpen az Arany Horda már a Magyar Királysággal is háborúban állt. Ezt a véres küzdelmet 25 évig kisebb, magyaroknak kedvezõ békekötések szakították meg. Összességében a háború a tatárral kifizetõdõ volt, hiszen a békekötések közt mindig szerepelt Dzsingisz Kán népének adózása a magyarok felé, ráadásul a franciák havi 11-12 Dukáttal támogatták Európa Védõbástyáját. A 20. év körül a Magyar Királyság egyszerre két fronton vívott háborút: Délen a török támadta az országot, míg Keleten a tatár. A vérengzésbõl úgy tûnt, hogy a magyarok kerülnek ki vesztesként, de szerencsénkre fordult a kocka. Heves lázadások törtek ki a török területeken (egyesek szerint a magyarok buzdítására), ami miatt a szultán a serege felét visszarendelte a hódító hadjáratból. A Magyarországon maradt, meggyengült török hadakat, IV. Istvánnak és szövetségeseinek seregei könnyen eltiporták, megfordítva a háború kimenetelét. Az eredmény egyértelmû magyar gyõzelem és területgyarapodás volt. A tatárokkal vívott 25. évben két érdekes esemény vetett véget az örökös csatáknak: Ukrajna kiszakadt a Lengyel-Litván Unióból és ami ennél is fontosabb, a török szultán majdnem a teljes Arany Hordát bekebelezte.
Késõbbi eseményként, a magyarok áttértek a nyugati technológiára (annak ellenére, hogy a seregük még ezután is 80-100 évig keleti típusú maradt). Ezután megkezdõdött a nagy kolonizáció, amibõl Ausztria hatalmas részt vett ki. A Magyar Királyság hivatalosan is Magyar Birodalom lesz (államformát váltottam - sajnos nem tudom, hogy ki volt az elsõ császár). Sorozatban 80-100 évig jönnek a 7-es adminisztrációval nem rendelkezõ, rosszabbnál rosszabb császárok. A Magyar Birodalom utolsó császárát Rónai Mátyást a nemesek egy puccsal leváltják (államformát váltottam nemesi köztársaságra) -->megalapul a Magyar Köztársaság, ahol minden nemesnek joga volt szavazni 8 évente az uralkodóra. Itt megválasztották hercegnek (azaz államfõnek) Széchenyi Oszkárt. Széchenyi Oszkár az országot bár destabilizálta, megreformálta a magyar seregeket: a herceg megválasztásának 2. napján elrendelte a magyar seregeknek a nyugati harctechnika átvételét (végre nyugati kultúrájú sereg). A nemesek annyira meg voltak elégedve az intézkedéssel, hogy egyhangúlag megválasztották Oszkárt magyar királynak. Ezzel õ lett történetünkben az elsõ nem Luxemburgi király. A nemesi köztársaság megközelítõleg 6 évig tartott, utána a despotikus monarchia váltotta fel (államformát váltottam). Széchenyi, királynak választása utáni megközelítõleg 8. évben államformát váltott. Ezzel megalapította a Szent Magyar Birodalmat, melynek elsõ (és eddig egyetlen) Császára õ lett. Hogy kifejezze a Birodalom erejét, magát a Pápai Tiarához hasonló hármaskoronával koronáztatta meg, majd jelentõs gyarmatosításokba kezdett. A saját maga által okozott destabilizációt azóta sem sikerült helyreállítania.
Képek (akkorák, hogy nem nagyon bírta õket semmi sem kezelni, szóval data.hu-ra mentek fel):
http://data.hu/get/8117927/EU3_MAP_HUN_1731.10.1_1.bmp
http://data.hu/get/8117930/EU3_1.bmp
http://data.hu/get/8117931/EU3_3.bmp
http://data.hu/get/8117932/EU3_2.bmp
http://data.hu/get/8117933/EU3_4.bmp
http://data.hu/get/8117936/EU3_9.bmp
http://data.hu/get/8117937/EU3_10.bmp
http://data.hu/get/8117938/EU3_7.bmp

 

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal