Ez a szekció lehetővé teszi a felhasználó által írt összes hozzászólás megtekintését. Vedd figyelembe, hogy csak azokba a fórumokba írt hozzászólásokat látod, amelyekhez hozzáférésed van. 1786
Off Telep / Hogy is van ez?« Dátum: 2012. március 27. - 20:50:39 »
Na ja!
Egyébként meg csak azok büntetnek dolgok kimondása miatt, akik titkolnak valamit. Mennyi fizikus, kémikus, történész, építész és sorolhatnám még, bebizonyította, hogy kamu az egész. És mind eltünt. Márpedig, ha az, amit a tagadók állítanak, hülyeség lenne, akkor nem az lenne a helyes válasz, hogy bebizonytanák, hogy nem igaz? Ehelyett börtön, nehogy kiderüljön a turpisság. Egyébként a II. VH alatt egész Európában nem volt 6millió zsidó, ez köztudott! És ha belegondolok, hogy nem volt egész Európa náci megszállás alatt, akkor hogy a rákba szedtek össze ennyi zsidót? És hogy ölték meg ezt a sok embert ROVARIRTÓSZERREL!?!?!? Érdekes az is, hogy minden könyvben más és más eljárást ismertetnek, a videókon pedig látható, hogy a gázkamrának nevezett helységekben falak vannak kibontva. Egy zsidó srác, aki elvetette az egész zsidóságot, ennek utánakérdezett, a válasz: \"-Mikor jöttek a szövik, akkor anémetek oda menekültek ve és elkülönített szobákat építettek.\" Évezred vicce! Egy katonát majd pont az fog érdekelni, hogy hány emberrel alszik egy helyen, fõleg, hogy nem hogy építeni, de aludni se volt idejük, mikor a koncentrációs táborokat a szövik, máshol meg akommik megtámadták. A srác kért építési papírokat is, azok persze zárolva vannak, mint ahogy a korabeli légifelvételek is, amiken látható, hogy nem hogy gázkamra, de kemence se nagyon volt... De hogy visszatérjünk a Bibliához, illetve a valláshoz: A Vatikán alatt húzódik egy alagútrendszer, amit Archívum-nak hívnak. Itt számtalan titkosított irat található, pápák élete, inkvizíciós perek leírásai, néhány elfeledett nép megmaradt könyvei, stb-stb. De mind közül a legtitkosdabb iratokat mai napig a II VH-s iratok képezik. Nem is olyan régen, az archívumból kikerült néhány irat, de szándékosan. Semmi extra, pápák életét mutatta be. Sokan megvették, de sokan pofára is estek, mert a II VH-ról egy betût se tartalmazott a könyv. Szeretném tudni, hogy mi az, és miért ennyire titkos, ami ott van lent? Ha csak a II VH-t nézzük, akkor tiszta sor, hogy egy több mint 60 éves HoloKamu-ról lehetne lerántani a leplet, illetve az is kiderülne, hogy a \"nagy\" Vatikán koránt sem Mussolini segítségével állt talpra, mint ahogy azt mondják, hanem a jópofa ZSIDÓ! bankok álltal, akik a Tengelyhatalmaknak-Szövetségeseknek-Kommunistáknak egyaránt adták a hatalmas pénzeket, miközben Palesztína területán berendezkedtek, elkezdtek fegyverkezni majd tesztelték a Szövik segítségével az atombombát. Kellett egy madár-csoport, akit felültettek, és azok a Tengelyhatalmak voltak. Aláírom, borzalmas dolgok történhettek ezekben a táborokban, de az igazio nyertesek a háborúban azsidók lettek: Õket sajnálja mindenki, apénzesebbik fele megmaradt, a szegényebbet (mert iylen is van) meg tálcán adták agazdag zsidók *****nek a MUNKAtáborokba (és nem megsemmisítõtáborokba!). De ha emlegetik nekünk a német koncentrációs táborokat, ne feledkezzünk el a Gázai Övezetrõl sem, ahol egy egész országnyi (már ami megmaradt belõle) koncentrációs táborról beszélünk, amibenm az emberek katonai terror alatt élnek, míg a határ másik felén zabálnak a kampósorrú, cionista buzik. Igen, vannak apalesztínok között terroristák, és? A zsidók nem voltak rosszabbak akkor, amikor tankokkal bevonultak és gyereket-felnõttet válogatás nélkül mészároltak? Ezt mindeki elfeledte. Ha az akkori zsidók nem kezdik el baszogatni a Palesztínokat és ezzel egy huzamban az arab népeket, akkor ma terrorizmusról se beszélünk! Mert ezzel kezdõdött minden, de errõl nem beszélnek nekünk sehol, nem írják le sehol! Csak akkor lehet látni és megtudni, ha a tényeket olvasod, és összerakod a dátumokat-cselekedeteket. Vagy említhetném a német táborokkal szemben a Kína hadifogolytáborokat a II VH alatt, amirõl a komcsik ezerrel titkolóznak még ma is. Ott van a Dél-Afrikai Apartheid-rendszer, amit szintén pénzes zsidók hívtak életre, mikor betörtek a néger öslakosok közé a kitermelhetõ gyémánt miatt. Vagy akár az Afgán és egyébb, közel-keleti táborokat. Ezek mind, akár egyenként is, valóságosabbak mint a holokamu mese, és ami a legdurvább, hogy most is léteznek a közel-keleti dolgok... 1787
Törölt RP Szerverek / ~PhoenixRPG~« Dátum: 2012. március 27. - 20:33:08 »Idézetet írta: Sweep date=1332861537\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"19164\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic Figyelj nem minden az életre alapszik ezért lett elrontva seerpg és egyáltalán seen nem volt ilyen hogy felveszed az ejtöernyõt /ejtoernyovel és ki kell ugranod szoval kicsit sem seerpg, seerpg nem tudta ezt meg csinálni viszont õk meg tették!Miért ne tudták volna megcsinálni? Hiszen a fegyverelõvétel is ezen az alapelven mûködik SEE-n. Csupán nem jutott eszükbe. De ettõl még nem lesz egyedibb egy server.
1788
Törölt RP Szerverek / ~PhoenixRPG~« Dátum: 2012. március 27. - 16:59:23 »Idézetet írta: rewan date=1332860262\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"19164\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic link=topic=23352.msg245831#msg245831 date=1332858099]Nem hangzik túl RP-sen... 1789
Törölt RP Szerverek / ~PhoenixRPG~« Dátum: 2012. március 27. - 15:53:00 »Idézetet írta: Sweep date=1332850417\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"19164\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic Ez egyedi mód aki nem hiszi nézzen felNem is azt vonom kétségbe, hogy a MOD egyedi, hanem az öteletekre gondoltam. 1790
Off Telep / Hogy is van ez?« Dátum: 2012. március 27. - 14:28:16 »
Az Ószövetség semmi más, mint egy zsidók seggét nyaló, judeo-fasiszta propaganda.
JHVH (Jáhve, Jehova) a zsidó hitvilágban a tûz, a pusztítás DÉMONA! És koránt sem Isten. Mellesleg a Bibliában alapjáraton 3 Isteni -vagy legalábbis emberfeletti- lény van: A Teremtõ. A Zsidók Istene, Jehova. És a Feltétlen Jószándék Istene, akit Jézus hírdet. Csak aki nem olvassa elfogultság nélkül a Bibliát, az beveszi azt a maszlagot, hogy a Biblia mindvégig 1 Istenrõl beszél. Miközben amikor Ádám és Éva elbugázták az almát, akkor mondja is fent \"Isten\" (?): - Nem maradhatnak a Paradicsomban. Tudják azt, amit MI tudunk! Nálam a \"mi\" mindig is többesszám marad... De a zsidók is megmondták, hogy õk azért hírdetik az Újszövetségi Istent, és említik egy lapon a saját, Ószövetségi Istenükkel, mert az Újszövetségen keresztül tudnak csak híveket szerezni maguknak. Az Újszövetségben vannak szép tanítások, de az Ószövetségben...? Csak vérontás van, és semmi más. 1millió ***** nem tudna annyi embert megölni, mint amennyit a zsidók és az Istenük (DÉMONUK) öl meg az Ószövetség alatt. Egy Magyar szerzetest keményen meg is hurcoltak és mindenféle szemétnek elhordtak -talán ki is végezték, ha jól emlékszem-, mert kijelentette, hogy az Újszövetség-et nem szabad az Ószövetséggel 1 könyvben szerepeltetni, sõt, egyenesen TILOS! Mivel az Ószövetségi \"Isten\" hívei és gyermekei ölették meg az Újszövetségi Isten fiát. Ez az egész \"Jézus a nagy zsidó, aki segíteni akar a többi zsidón\" mese is egy baromság! Mit kellett volna nekik segíteni? A római birodalmon belül szinte saját államot teremtettek, õk hiteleztek a Császárnak, nem hiába kellett végül kivégezni Jézust: Ha nem tették volna meg a rómaiak, akkor a zsidók nem adtak volna többet egy rohadt fityinget se, és elkezdték volna pénzelni az ellenséget. Jézus nem segíteni akart ezeken, hanem \"megnevelni\", felébreszteni õket, hogy nem normális, amit mûvelnek. Teljes népeket írtottak ki a zsidók, köztük az egyik legnemesebbet, a Sumért, mégis õket sajnálja a sok kispolgár. HA Jézusra hallgattak volna, akkor ***** haver se kedzi el üldözni õket, mert akkor nem lett volna miért. Hiszen a zsidókat mindig is miért üldözték? Mert gátlástalanok és a pénzért-hatalomért bármit megtesznek. Akkár 6 milliót is képesek hazudni, pedig a korabeli újságok mást mutatnak: ((((Az alábbi táblázat az áldozatok számát tartalmazza a megnevezés idejének sorrendjében. A „Welt am Sonntag“ még arra is képes volt, hogy ugyanabban a kiadásban egymástól 60 %-kal eltérõ számokat adjon meg. (http://radioislam.org/hu.htm)))) Az Ószövetség semmi más, mint egy zsidó propaganda! Most csak ennyi, mert nincs idõm írni. Dupla hozzászólás automatikusan összefûzve. ( 2012. március 27. - 14:30:32 ) Idézetet írta: IXT date=1332850157\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"19154\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic Vallásos vagyok..Egy olyan példabeszéd, aminek a nevében emberek milliárdait manipulálják a mai napig, népeket tapostak el és háborúkat szítanak most is... Amúgy a fórum OFF témáján belül \"szabad a gazda\" módszer megy, és ahogy elnézem, téged is érdekel, mert írtál rá. 1791
Törölt RP Szerverek / ~PhoenixRPG~« Dátum: 2012. március 27. - 14:06:21 »
WAR rendszer, illegális munka, stb.
Engem ez a SEE-szarra meg a GF-ekre emlékeztet, nem az RPG-re... Így nem lesz valami egyedi. 1792
Archívum / [HUN]Las Vegas Stories Rpg« Dátum: 2012. március 27. - 13:59:01 »
Csak abból az admincsapatból Eps és Én voltunk, akik érdemi dolgot felmutattak, senki más.
Jó admincsapat volt, de hatalmas gyengeségeik voltak: Pl amikro kamukarakterekkel mentem fel, valahogy más volt ahozzáállás és a stílus a játékosokkal szemben. Ami elég csúnya. Bár, amikor fent voltam, akkor is sokszor kellett szólnom, hogy REPORT!!! 1793
Archívum / [HUN]Las Vegas Stories Rpg« Dátum: 2012. március 27. - 09:08:24 »
A scripter és a script önmagában édeskevés ahhoz, hogy sikeres legyen egy RP server.
(Egyébként kicsit túlzásba viszitek, mert már nem kritikát, hanem oltogatásokat írtok, erre élveztek, hogy lealázzátok a srácot... Miközben többet még ti se mutattatok fel RPG server terén!) 1794
Archívum / [HUN] Light Life RolePlay - " Ahol az élvezet garantált! "« Dátum: 2012. március 27. - 09:05:02 »Idézetet írta: tudvari date=1332787906\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"15644\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic Ezt annyira utálom.Attól,hogy egy ötlet van már más szerveren attól még szükséges,mert RP-s.Ennyierõvel: Minek lehessen zárni az autókat,vagy az ajtókat? Van már See-n? Minek kelljen megállni a pirosnál? See-n is meg kell.COPY 1795
Paradise RolePlay / PDRP:The End.« Dátum: 2012. március 26. - 19:08:20 »
Rewan, ez megtévesztõ BUG volt, mert neked hiába jelezte, hogy ott a lóvé a kezedben, de nem tudtál belõle 1 fityinget se költeni, mert az adatbázisban nem lett a rendszer álltal beírva a pénz.
Pénzcheaterek is így jártak: úgy nézett ki, mintha a pénz be lett volna cheat-elve, de adatbázisban nem szerepelt, így nem is lehetett belõle költeni. 1796
Általános / Little Pine RPG - Nem bírják a kritikát« Dátum: 2012. március 26. - 19:05:40 »Idézetet írta: James_Raynor date=1332776775\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"19025\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic A baj csak az, hogy a kritikára besértõdnek és visszatámadnak észérvek nélkül. Remélem most pár fórumozó magára ismert. :mistrust:Mekkora igazság! A napokban a Clint-SEE fórumán savaltam a népet, egy \"hõs\" SEE-Warrior ellenállásába ütközve. Persze észérvekkel nem tudta megdönteni az állításaim (több mint 1000 PK-t és Glob UB-kat, meg bevallott HACK-eketz nem is lehet ), ezért személyeskedésbe kezdett, am ire ha reagáltam, én voltam a faszparaszt. Most meg ki is tiltottak, gonoszok!!! :smokin: 1797
Törölt RP Szerverek / [HUN]Sunshine RPG [0.3d R2] @ Sunwell.hu« Dátum: 2012. március 26. - 15:34:09 »Idézetet írta: caRlos date=1332764938\" data-ipsquote-contentapp=\"forums\" data-ipsquote-contenttype=\"forums\" data-ipsquote-contentid=\"18922\" data-ipsquote-contentclass=\"forums_Topic És a legszomorúbb, hogy több playerük van, mint egy NORMÁLIS RP szervernek. 1798
Törölt RP Szerverek / [HUN]Sunshine RPG [0.3d R2] @ Sunwell.hu« Dátum: 2012. március 26. - 14:26:02 »
Szép!
IC indokkal AJ-be tesznek... PROFIK! 1799
Beszélgetés / Equlibrium« Dátum: 2012. március 26. - 14:02:44 »
Ez egy nagyon jó és hihetetlen ütõs film.
Akinek ez tetszett, annak ajánlanék egy másikat is, ami hasonló kényes témát feszeget. Azon kísérleteznek, hogy mi lenne, ha az emberekbõl az ösztönöket, elsõsorban az erõszakot ölnénk ki. És vajon mi történik, ha ezek hatására vadászból vadak leszünk... http://sampforum.hu/index.php?topic=23283.0 1800
Beszélgetés / Mechanikus Narancs (18+)« Dátum: 2012. március 26. - 14:00:48 »
Nem viccbõl, de ezt tényleg csak 18 felettiek, illetve érett gondolkodású emberek nézzék!!!
http://filmoldal.hu/film_pictures/mechanikus%20narancs.jpg[/img] Ha létezik ellentmondásos alkotás, akkor a Clockwork Orange tökéletes példa rá, beleértve azt a tényt, hogy akkoriban a filmet (1972) rengeteg Oscar-díjra jelölték - egyebek közt a legjobb film díjára -, miközben napjainkban kissé másféle filmeket részesítenek elõnyben Akárhogyan is, igazi kult film, és a maga helyén egy kifejezetten jó alkotás - bár ha mai szemmel nézzük, még ellentmondásosabb .. Anthony Burgess regénye, az A Clockwork Orange 1962-ben jelent meg, és hallatlan siker volt. Ne higgyük azonban, hogy tíz évvel késõbb, amikor Kubrick film-verziója megjelent, kicsit is veszített fényébõl. Valójában még a 90-es évek elején is szokás volt e filmrõl illetve a regényrõl csevegni - rendes esti szórakozás közepette. Évrõl évre, emberek milliói rengeteget beszéltek róla, ezek a beszélgetések pedig, mint a guano, keményen és vastagon rárakódtak arra, ami a regény és a film eredetileg volt, és így a Mechanikus Narancs már a 90-es évek elején is kõkemény, kikezdhetetlen klasszikus volt. Az is jelmezõ, hogy amíg legtöbb klasszikus mûvet egy idõ után az aktuális új generáció elkezdi bontogatni, emésztgetni, feloldani, mint víz a kockacukrot, mondván, hogy \"nem is annyira olyan\", \"nincs benne annyi\" stb., addig a Mechanikus Narancs, minél régebbi mû, annál kikezdhetetlenebb. Akármilyen generáció is kezdené el kóstolgatni, biztos, hogy a történetben szereplõ ultra-erõszakkal gyûlne meg a baja, amiáltal egybõl egy kispolgári szerepbe kényszerülne, és csak a már megpukkasztott polgárok sorát gyarapítaná - lebontás helyett. A Mechanikus Narancs tehát érinthetetlen mû - ez azonban nem szabad hogy bárkit is zavarjon. A film kulcsa a \"stilizált\" szó, mint \"stilizált erõszak\". Ez a kulcs-elem, ehhez elég megnézni, min alapul, mirõl szól Burgess regénye? A hivatalos válasz természetesen az, hogy a szabad akaratról a társadalom és a politika álszentségérõl - ám ha nem szeretnénk, hogy tompa kispolgárt gyártson belõlünk e film puszta elemzése is, akkor inkább megmondhatjuk az igazat, minek is szépítenénk, nem igaz? A regény (és nyilván a film is) egy szociopata (társadalmon, embereken keresztül gázoló, gátlástalan) bûnözõ ámokfutásáról, karrierjérõl szól (legelsõsorban). Ebben a minden emberi értékrenddel, törvénnyel, morállal, jó érzéssel szemben ámokfutó bûnözõben furcsa mód van valami felszabadító - bár lányok, nõk, gyerekek 100%, hogy sosem élvezhetik ezt a filmet. Ezt a felszabadult állapotot osztja meg nézõivel (fiatal férfi nézõivel) a film, ezt a trippet dobja piacra, alkalmazza hatáskeltés érdekében. A könyv és a film nagy hatásának a titka az, hogy ennek a legdurvább bûnözõnek a történetét meséli el - e brutális bûnözõ saját szavaival, saját nézõpontjából. Végül pedig, illetve a film második felvonásában (amikor Alex börtönbe kerül), ennek a bûnözõnek a sorsáért fogunk úgy aggódni, mint egy normális film, egy normális történet normális (pozitív tulajdonságokkal rendelkezõ) fõhõséért. Mirõl van itt szó, mi történik? Az egyéni szabadság egy minden határon túli hiper-verzióját tárja elénk a film, Alex de Large az csinál, amit akar, nem fél senkitõl és semmitõl - teljesen szabad, a társadalmilag, emberileg már nem is értelmezhetõ módon. Furcsa tény, de így van, és nem nekünk kell elszámolni vele, hanem a pszichológiának, hogy ez az õrült, gyilkos szabadság is képes felszabadító hatást gyakorolni az emberekre. Szerintünk ennek a furcsa jelenségnek 3 kiváltó oka van. Egyrészt az illetõ ember társadalmi, társas lényként való elnyomottsága, frusztrált volta (értsd, a korlátok, amikbe a környezetében lévõ emberek miatt ütközik nap, mint nap). Másrészt az egész élmény kulturális csillapítottsága, értsd, a tény, hogy ezt a történetet a nézõ nem habzó szájjal, véres ingben meséli egy rendõrõrsön, hanem egy kulturálisan, társadalmilag elfogadott regényben olvassa, mihez becsületes, morálisan adekvát módon jutott hozzá egy könyvesboltban vagy egy mozi jegypénztárában. Harmadrészt, és egyáltalán nem utolsó sorban, fontos e történetek ábrázolásbéli csillapítottsága, értsd, a Hófehérke is horrorfilm, ha egy-az-egyben vizualizálják, és az Iliászt sem lapozgathatnák vidáman a kisiskolások, ha dokumentumfilm lenne. Mondunk két példát is, az egyik Bunuel filmje, a Szabadság Fantomja, amelyben van egy fickó, aki felmegy egy torony tetejére, a város központjában, és távcsöves puskával szedi le az áldozatait - csak úgy. Az ember, ha ebbe ma belegondol, kiveri a hideg víz, a moziban mégis tök vicces volt, és feltételezzük, ma is az lenne. Elképesztõ, nem? Érdemes persze elgondolkodni azon, hogy egy ilyen vicces jelenet vajon nem ad-e valamiféle lökést, inspirációt olyan embereknek, aki késõbb kilépnek az emberi élet medrébõl, és átváltoznak gyilkossá (szerintünk nagyon is sok, de ennek megvitatása messze túlmutatna e kis cikk és egyáltalán egy filmes vita keretein). Vagy ott van a nagyszerû Boris Vian, akinek a Tajtékos Napok c. regényét ki ne imádná? Vian írt azonban olyan regényeket is, mint Öljünk Meg Minden Rohadékot - amihez már nem volt szerencsénk a Köpök a Sírotokra \"fantasztikus hatása\" miatt. A lányok megerõszakolása bizonyos kultúrákban egyszerûen sokkot okoz az embereknek - talán ezért \"nem jött be\" annyira a Köpök a Sírotokra. A sors iróniája, hogy Vian épp a Köpök a Sírotokra premierjén kapott szívrohamot, mert sokkot okozott neki a film. Oda akarunk kilyukadni, hogy egyrészt a társadalom- és emberiség ellenes bûnözõk \"egy ideje\" fel-felbukkannak témaként az irodalomban és a filmekben is, legutóbb lásd Bret Easton Ellis Amerikai Pszichó-ját a sorozatgyilkosról, amely történet a könyv után értelemszerûen meg jelent a moziban is, de természetesen visszamehetnénk Villon-ig, aki mellesleg maga is ölt embert. A társadalom és emberiség ellenes minõséget azonban mindig csillapítják valamilyen módon, amit egy írott mû esetében viszonylag könnyû megoldani, mert egyszerûen úgy tálalják, hogy amit olvasunk, azok nem az író gondolatai, hanem magáé az elkövetõéi - jelen esetben Alex de Large-éi. Kubrick remek kulcsa ehhez a történethez a stilizálás, ami a jeleneteket kicsit eltávolítja a nézõtõl, a közvetlen átélhetõség helyett egy távolságtartó megjelenítés révén. A film jelenetei szembeötlõen teátrálisak, kissé mûtermiek (ami pozitívum, hiszen a filmet eredeti helyszíneken forgatták), sterilek, színpadias, vákuumos stílusúak, amik elérik a szükséges csillapítást, és lehetõvé teszik hogy a nézõ (aki fiatal férfi) fennakadás nélkül élvezhesse a szabadság e hiper-szintjét, amit a film kínál. Nagyon szépen van fényképezve, de ugyancsak rengeteget köszönhet a kitûnõ (a mai napig csúcsot képezõ) díszleteknek, és az észbontóan profi jelmezeknek. A stilizálás további Kubrick-i eszköze, hogy tulajdonképpen minden beállítás egy-egy külön jelenet. Olyan, mintha egy képeskönyvet lapozgatnánk - ahol a mi képzeletünk teremti meg a történetet, és nem maga a film - így az film keze tiszta marad Ugyanilyen fontos elem a zene, amivel Kubrick a 2001 Ûrodüsszeia c. filmjében már bemutatkozott. A zenét fordítva használta, mint általában szokás volt, mások a filmbe tesznek be némi zenét, Kubrick azonban zenébe tette bele a jeleneteit (mint egy klip esetében szokás). A Mechanikus Narancs képeskönyv-jelenetei beállításokból, de talán még inkább zenei egységekbõl állnak össze fejezetekké. A zenével kapcsolatban Kubrick legeslegnagyobb találmánya Purcell remek gyászindulója, amit Walter Carlos (Wendy CArlos) elektronikusan eltorzított (amire példát talán csak a zseniális Bódy Gábor filmjeiben láttunk, lásd Psyché, A Démon Berlinben). Ezáltal összeért a film stílusa. A Purcell gyászindulónak mellesleg további tökéletes tulajdonsága, hogy \"gyászinduló\" - értsd, szívet tépõ szomorúság. Alex de Large elsõ szám elsõ személyû elbeszélése a vásznon ettõl az önsajnálat legmélyebb alaphangját megadó gyászindulótól válik olyan átütõvé, mint amilyen. Erre jön rá a a narráció, Alex (illetve Malcolm McDowell) saját hangja. Erz a struktúra, ez az ábrázolási kombináció, a stilizálási technika adja Kubrick filmes adaptációjának elvitathatatlan erejét. Mellesleg éppen ez a stilizálás az, ami a könyv rajongói számára enyhe csalódást okozott. Érhetõ, hiszen õk a könyv után egy filmtõl a könyvbéli dolgok felerõsítését, eszkalációját várták volna - és nem a tompított, csillapított, stilizált elõadásmódját. Ez rossz nekik, de jó nekünk, és jó Burgess-nek is, mert nem kellett szívrohamot kapnia a film premierén Kubrick a film forgatókönyvének írásakor valójában ugyanúgy járt el, mint Burgess, annyi különbséggel, hogy amíg Burgess egyszerûen Alex de Large szájába, személyébe, szubjektumába helyezte az egész történetet, és így konkrétan semmi felelõsséget nem kellett vállalnia Alex gondolataiért, tetteiért, addig Kubrick (talán a mozivászon leleplezõ képessége miatt) kénytelen volt ezt a szubjektív elbeszélést különféle rásegítésekkel megtoldani, hogy a nézõ ne idegenedjen el a fõszereplõtõl. Egy bûvész teljes arzenálját fedezhetjük fel azon eszközök között, melyeket Kubrick bevet Alex iránti szimpátiánk felkeltése, megtartása érdekében. Ezek az eszközök természetesen Burgess regényébõl, illetve Alex karakterébõl eredeztethetõk (honnan máshonnan), Alex szubjektív látásmódjából, amit Kubrick-nak már a film objektív látásmódjaként kellett elõadnia. Ez a film legnagyobb teljesítménye, hogy ez sikerült, és ennek érdekében kellett Kubrick-nak a legtöbb trükköt bevetnie. A legszembetûnõbb megoldás természetesen a Macskás nõ meggyilkolása. Adva van egy gazdag hölgy, aki egy egészség farmot üzemeltet, jóga, meg ilyesmi, és macskáival él, rengeteg macskával. A randalírozó Alex-szel, aki a szemünk láttára halára rugdosott egy idõs bácsit, halára vert egy írót, és társaival brutálisan és tömegesen megerõszakolta a feleségét, semmi bajunk sincs, elfogadjuk, hogy õ a filmünk fõhõse, aki olyan, amilyen. Ezzel szemben a macskás nõ élbõl ellenszenves - a macskákat nem azért adták neki írói, hogy szimpatikussá tegyék. A nõ bizalmatlan, és nem engedi be a segítséget kérõ brutális bûnözõket, bár nem tudja róluk, hogy bûnözõk, szóval ez is a nem annyira szimpatikus irányba tolja el a karakter tónusát. A csúcs azonban az, hogy lakásában egy hatalmas hintázó péniszt ábrázoló porcelánszobor díszeleg. Ha szegény nõ eddig nem volt antipatikus, akkor erre még rátesz egy lapáttal, hogy gorombán elkezdi fenyegetni Alex-et, hogy kidobja, sõt, végül rá is támad. Verekedés közben is jellemzõ, hogy elõször a nõ akarja leütni Alexet egy szoborral, tetejébe mindennek, egy Beethoven-szoborral (amire Alex különösen érzékeny , és Alex \"csak azután\" üti agyon a nõt, miután õ megpróbálta õt leütni. A gyilkos eszköz természetesen nem is lehet más, csak a porcelán pénisz, így a nézõ úgy könyvelheti el, hogy \"magának kereste a bajt\", \"ráadásul \"õ támadta meg, és õ akarta elintézni egy szoborral Alex-et - aki betört a házába. Hiába, ahogy mondani szokták, az ördög a részletekben rejtõzik:) Kubrick eszes beavatkozására jellemzõ, hogy a könyvben szó sincs errõl a hatalmas porcelán-péniszrõl, Alex egy egyszerû ezüstszoborral üti agyon szegény nõt. Ugyanezt megtaláljuk a félholtra vert idõs bácsi esetén (ahol a probléma a bácsival az, hogy hontalan, és alkoholista), a könyvben szerepel egy hontalan megverése is, de ez a bácsi konkrétan egy könyvtárba visz vissza könyveket - tehát nem hontalan, és nem alkoholista (feltételezve, hogy e két dolog \"bûn\"). A könyvtáros jelenetet egyébként le is forgatták, és csak végül döntöttek a két bácsi \"összevonása\" mellett. Ehhez hasonlóan Alex a regényben megerõszakol két 10 éves kislányt, ez a jelenet a filmben egy \"picikét\" tompítottabb, csillapítottabb verzióban jelenik meg, két legalább 17 éves, felnõtt lány önszántából felmegy hozzá szexelni. Így egy vicces, gyorsított szexjelenetet láthatunk, és attól sem kell tartani, hogy a nézõ e jelenet hatására elveszíti gondosan felépített szimpátiáját Alex iránt. Kubrick tudta, hol a határ, és ezek a trükközések, kozmetikázások voltak hivatottak elérni, hogy a film végig a határon belül maradjon, de mi is ez a határ valójában? Természetesen a polgár-pukkasztásról beszélünk. A polgárpukkasztás, a szó tettlegességre utaló árnyalatával ellentétben olyan dolog, amit a mûvészek közvetve, nem akaratlagosan szoktak volt elkövetni, például az 1900-as évek elején. A mûvészet célja természetesen a kifejezés, és nem valami reakció kiváltása a kispolgárokból. Rengeteg mûvész mûvei voltak polgárpukkasztóak, Kokoschka, Picasso, Bunuel, ám ez korántsem jelenti azt, hogy e mûvészek elsõsorban polgárpukkasztásra törekedtek (a polgárpukkasztásra rá is lehet játszani, és az idõk során rengetegen rá is játszottak, ennek tárgyalása azonban messze túl mutat e kis írás keretein). Kubrick találmánya az, hogy a Burgess által Alex-re szabott brutális tetteket kicsikét áthangolta, és polgárpukkasztásnak álcázta. Egy sznob író a nála fiatalabb bombázó felséggel olyasmi, amire tehetünk néhány negatív megjegyzést, az idõs bácsi, aki hontalan és alkoholista, ugyancsak olyan karakter, akire mondhatunk pár rossz szót, és természetesen a macskás hölgy is ilyen - ám ezeket a bizonyos logika alapján \"megvetendõ\" tulajdonságaikat Kubrick kölcsönözte nekik, ugyanúgy, ahogy a két megerõszakolt 10 éves lány karakterét is õ cserélte szexi, belemenõs, 17 éves, önszántából szexelõ lány karakterére. Kétségtelen, hogy ezek a csúsztatások, ez a bûvészkedés, ez a lavírozás alapvetõ feltételei voltak a film sikerének, elfogadottságának. A Kubrick-verzióval a film és a nézõk egyaránt jól jártak (például a 10 éves lányok megerõszakolásának elsimításával), Burgess és a regény azonban veszítettek. Burgess egy roppant tehetséges író volt, a Mechanikus Narancs pedig egy elképesztõ módon ihletett, és jól sikerült alkotás, egy remekmû. Ha csak a filmet tekintjük, sajnos nem fogjuk érteni a dilemmát, amit Burgess felvázolt. A Film alapján csak egy felemás dilemma bontakozik ki, hogy tudniillik mi a jobb, egy félelemmel átitatott, megbuherált agyú zöldség, egy mechanikus narancs, amely felszínét tekintve (Burgess-i hasonlat) amely belsejében csikorgó fogaskerekek produkálják a szép felszínt, egy személy, aki a szabad akaratának kiiktatása révén produkálja a normális viselkedést (Burgess nagyon komolyan vette a szabadság és az emberi méltóság fogalmát). A filmet nézve nem értjük, hogy a dilemma miért csak erre a két alternatívára épül. Mert hol van a harmadik lehetséges verzió, hogy tudniillik valaki azért \"jó\", vagy azért javul meg, mert ez a dolgok rendje, mert ez az emberi mód? Nos, Burgess regényében a harmadik verzió ott van, az utolsó fejezetben, amikor Alex találkozik a negyedik bandataggal, aki megnõsült, dolgozik, és boldogan él - és Alex azt kívánja, bárcsak õ is ilyen módon tudott volna kigyógyulni korábbi bûnözõi énjébõl. Ez az könyv amerikai kiadásából kimaradt (a kiadó kihagyta), Kubrick pedig ezt olvasta (elõször), ami természetesen nem mentség. Kubrick késõbb, 1996-ban azt nyilatkozta, hogy a Burgess-i befejezést túl optimistának, nem eléggé realisztikusnak találta. Ez azért már elégé komoly kozmetikázásnak felel meg, még akkor is, ha az amerikai könyvkiadó ujja volt a ravaszon. A filmet nézve úgy tûnik, vagy egy érem, és annak két oldala, A és B. Van amikor Alex támadja a társadalmat, és van, amikor a társadalom támadja vissza Alex-et, és úgy tûnik, arról szóla történet, hogy egyik sem az \"igazi\". A regény azonban egy 15 éves srácról szól, Alexander de Large (szó szerint: Nagy Sándor) kalandjairól, aki elvetemült bûnözõként tengeti fiatalkorát, a regény végén pedig felnõ, és meggyógyul, és ráébred, hogy õ is normális, emberi életet szeretne, mint Pete, a negyedik ex-bandatag, aki túljutott az erõszakon, és rendes polgárként letelepedett. Elkövetett bûneivel kapcsolatban pedig úgy véli, azok a fiatal korának elkerülhetetlen folyományai voltak. Ez azért más történet, mint amit a filmben látunk. Akárhogyan is, a film ugyanúgy, mint a regény a szabadságról szól - még ha még oly brutálisan és gyomort felkavaróan is. A film felszabadító, hiszen egy szociopata a fõszereplõje. Burgess mentségére szóljon, hogy õ nem egy karrieréhes, befutni vágyó, gátlástalan fiatal író volt, aki egyszerûen teleírta nemi erõszakkal a filmjét. Burgess-t a társadalom és az egyén viszonya komolyan foglalkoztatta, ráadásul személyes tragédiája, hogy a II. Világháború alatt õt és feleségét 4 dezertált katona megtámadta, és agyba fõbe verte, a feleségét meg is erõszakolták, a hasát rugdosták, és elvetélt. Nem hisszük, hogy ha \"hasonló\" ultra-erõszak filmek keletkeznének a jövõben, azok egyáltalán jó filmek lehetnének, sõt, a Mechanikus Narancs maga bizonyította be elsõként, hogy egy olyan film, amelyben a gátlástalanság, az erõszak ilyen hangsúlyos szerepet játszik, kártékony lehet. Angliában több olyan bûntényt is elkövettek, köztük gyilkosságot, nemi erõszakot, amelyrõl a tárgyalás során kétséget kizáróan kiderült, hogy az elkövetõket a film ihlette, ezért aztán a filmet Kubrick kérésére a Warner Brothers Angliában vissza is vonta a piacról. A Mechanikus Narancs, mai szemmel jó dologról szól, de túlságosan, sõt, megengedhetetlenül brutális módon. Akkoriban azonban, a 60-as évek végén, a 70-es évek elején, amikor például a Zabriskie Point vagy a Bonnie and Clyde is keletkeztek, az embereket jobban izgatta az egyén szabadságának filozófiája, mint amennyire az erõszak szerepeltetése zavarta õket egy filmben. Akkoriban az emberek jobban drukkoltak az egyén szabadságának, mit a társadalom olajozott mûködésének. Ma már természetesen nem tudunk visszalépni ezekbe az idõkbe, nem tudjuk a világot az akkori szemünkkel nézni, ám megpróbálhatjuk e mûveket a maguk helyén megérteni, és ha sikerül, nagyon jól járunk. -jepe- (Forrás: http://cspv.hu/07/100/mechanikus/) |