Mi az a SA-MP++?A SA-MP++ egy módosítás a San Andreas Multiplayerhez, ami lehetõvé teszi minden játékos által látható modpack használatát a támogatott szervereken és új scriptelési funkciókat ad hozzá a SA-MP-hoz.Várható megjelenés: 2014. tavaszHivatalos weboldal: samp-pp.tkA weboldalt megéri nyomon követnetek, minden hónap 25.-én kirakom hírként a hónap fejlesztéseit.
1. fejlesztõi videóhttp://www.youtube.com/watch?v=t2AIemRdqP0 A 6:05-tõl 7:06-ig renderelési hiba miatt nincs kép.
Elnézést, legközelebb jobban odafigyelek.
Kliens követelmények- GTA San Andreas alapjáték.
- US 1.0 vagy EU 1.0 játékverzió.
- 0.3+ (0.3a..0.3x) SA-MP kliens.
- ASI loader.
- Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package (x86)Szerver követelmények- Microsoft Windows.
- SA-MP szerver (0.3+).
- SA-MP++ serverplugin.
- 1 nyitott port [sA-MP+1] (TCP).
- Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package (x86)Patchserver követelmények- HTTP szerver PHP támogatással.
- SA-MP++ patchserver API.
- Megegyezõ IP a játékszerverrel.Felhasznált könyvtárak, kódok:game_sa interface | Multi Theft Auto
cryptoyb | askyb.com
base64 | René Nyffenegger
CHttpClient | jenkstaÚj scriptelési funkciók native PP_Init();
native PP_Assign(playerid, playername[], playerip[]);
native PP_Assigned(playerid);
native PP_ColorizeInterface(playerid, type, R, G, B, A);
native PP_ToggleMotionBlur(playerid, toggle);
native PP_TogglePlants(playerid, toggle);
native PP_ToggleHUD(playerid, toggle);
native PP_ToggleRadar(playerid, toggle);
native PP_ToggleCarNames(playerid, toggle);
native PP_ToggleSunFlare(playerid, toggle);
native PP_TogglePlayerShadows(playerid, toggle);
native PP_ToggleBigJump(playerid, toggle);
native PP_ToggleNonHighwaySpeedLimiter(playerid, toggle);
native PP_ToggleMoneyBar(playerid, toggle);
native PP_SetGravity(playerid, Float:gravity);
native PP_SetAimingMode(playerid, aimingmode); // 0 - joystick, 1 - mouse + keys
native PP_CloseGTA(playerid);
native PP_GetSerial(playerid,serial[],len);
native PP_SetWaterColor(playerid,R,G,B,A);
native PP_ResetWater(playerid);
native PP_SetSkyColor(playerid,TopR,TopG,TopB,BottomR,BottomG,BottomB);
native PP_ResetSky(playerid);
native PP_ToggleFastReload(playerid, toggle);
A módot egyedül fejlesztem.Havonta fogok közölni új információkat a fejlesztésrõl.
Üdv, P3ti.
Hmm.. Jól hangik. Kíváncsi vagyok mi lesz ebbõl. Ment egy plusz.
Sosem értettem, hogy GTA-ban miért van két különbözõ végsebesség (autópályán és belvárosban). De az jó, hogy ezt lehet kapcsolni ki és be.
Ment a PÜ.
Sok sikert hozzá, ez nagy ugrató lesz a SAMP történetében.
Hmm.. Jól hangik. Kíváncsi vagyok mi lesz ebbõl. Ment egy plusz.
[/quote]
Ment a PÜ.
Sok sikert hozzá, ez nagy ugrató lesz a SAMP történetében.
[/quote]
Köszönöm szépen mindenkinek a dicséretet, motivációt. :)
Én is remélem, hogy meg lesz a munkámnak a gyümölcse.
(már jó pár álmatlan éjszakám volt emiatt a project miatt :D)
Sosem értettem, hogy GTA-ban miért van két különbözõ végsebesség (autópályán és belvárosban). De az jó, hogy ezt lehet kapcsolni ki és be.
[/quote]
Szerintem minimálisan realisztikusabb lesz tõle a játék, amúgy sok értelme tényleg nincs.
Zsír lesz, kiváncsi vagyok rá!
Ha Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package kell hozzá, akkor gondolom Linux-on nem lesz elérhetõ. Amúgy tetszik, elég komoly lesz. Sok sikert!
Ha Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package kell hozzá, akkor gondolom Linux-on nem lesz elérhetõ. Amúgy tetszik, elég komoly lesz. Sok sikert!
[/quote]
Lesz Linux port. (Éppen most telepítem VirtualBoxra az Ubuntut és a GCC-t. :) )
Ha Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package kell hozzá, akkor gondolom Linux-on nem lesz elérhetõ. Amúgy tetszik, elég komoly lesz. Sok sikert!
[/quote]
Lesz Linux port. (Éppen most telepítem VirtualBoxra az Ubuntut és a GCC-t. :) )
[/quote]
zsír!
De ugye nem Wine-al? :D
Èn várom,hajrá. :) :D
Egész jól néz ki.
Volt egy applikáció még régen a SA-MPhoz, már nem tudom ki küldte. Abban olyan volt hogy az alap SA-MP-os egérrel ha valamelyik helyre kattintottál, odateleportálta a játékost. Na ez a funkció jól jönne ebbe is, csak azt a developer adná meg hogy mit csináljon ha odakattint a játékos.
Egész jól néz ki.
Volt egy applikáció még régen a SA-MPhoz, már nem tudom ki küldte. Abban olyan volt hogy az alap SA-MP-os egérrel ha valamelyik helyre kattintottál, odateleportálta a játékost. Na ez a funkció jól jönne ebbe is, csak azt a developer adná meg hogy mit csináljon ha odakattint a játékos.
[/quote]
s0beit -ben van olyan ha lenyomod a görgõ gombját.
Az tuti nem s0beit volt, de hasonló program, sokkalta többet tudott. Bár ha jól emlékszem akkor lehet a s0beitet módosították :doubt:
De elég menõ volt
Az tuti nem s0beit volt, de hasonló program, sokkalta többet tudott. Bár ha jól emlékszem akkor lehet a s0beitet módosították :doubt:
De elég menõ volt
[/quote]
Ez amit leírtál egy s0beitben lévõ funkció. Ha s0beitre épülne a mod, akkor lehetne róla szó, viszont így idõ és energiapazarlás lenne beépíteni ezt a funkciót.
Sok sikert.
Az tuti nem s0beit volt, de hasonló program, sokkalta többet tudott. Bár ha jól emlékszem akkor lehet a s0beitet módosították :doubt:
De elég menõ volt
[/quote]
Ez amit leírtál egy s0beitben lévõ funkció. Ha s0beitre épülne a mod, akkor lehetne róla szó, viszont így idõ és energiapazarlás lenne beépíteni ezt a funkciót.
[/quote]
Utánanéztem és valóban egy s0beit módosításról van szó.
Bocsi... de annyi ilyet terveztek már.. és mind csak mese :(
Ha Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable Package kell hozzá, akkor gondolom Linux-on nem lesz elérhetõ. Amúgy tetszik, elég komoly lesz. Sok sikert!
[/quote]
Csak így mellékesen: Minden olyan program, ami C++-ban van írva, kell hozzá ez a redistributable fasság, hogy fusson a gépeden. A futtatni kívánt alkamazás c++ verziójától függ, hogy melyik. Hasonló a .NET-ben írt dolgokhoz is a .NET Framework.
Hajrá P3ti!
Remélem lesz is belõle valami.
Csodálatos programozási ismereteidet már sikerült bemutatnod anno egy szerveren. Remélem ez kivételesen nem azért jön létre, hogy kibaszhassál másokkal.
Sok sikert. :)
Reméljük lesz belõle valami és nem lesz úgy mint más hasonló project.
Sokat, beszéltünk róla, egyik elsõdleges tesztelõje voltam.. és hát mit ne mondjak... nagyon oda tetted magadat :)
Kedves Norbi. ^-^
Nem tudom hanyadik hozzászólásodat írod mostmár a topicba, ami egyáltalán nem kapcsolódik a SA-MP++ projecthez, csak szemeteled a topicot, ezért gondoltam megválaszolom õket, hogy mostmár nyugodtan tudj aludni. ;)
Csodálatos programozási ismereteidet már sikerült bemutatnod anno egy szerveren. Remélem ez kivételesen nem azért jön létre, hogy ki**szhassál másokkal.
Sok sikert. :)
[/quote]
Neked meg eddig itt a személyeskedésen, irigységen kívül nem sok mindent sikerült itt bemutatni.
Nem hiszem, hogy neked akármilyen programozási ismeretet sikerülne prezentálni, ahogyan hallottam egy s mástól. :)
Ráadásul ha kicsit gondolkodnál, rájönnél, hogy ha másokkal ki akarnék baszni, akkor nem egy ilyen projectbe kezdenék bele.
Több éve itt vagyok a fórumon, nem igazán volt sose célom másokkal kibaszni, de nekem is vannak olyan dolgaim amivel nem igazán szeretem magam reklámozni, de rólad is van mit beszélni.
Én már ismerem a kevésbé fényes orcáját, és kinézem belõle, hogy akár hónapokat is tölthet azzal, hogy másnak ártson. :)
[/quote]
Persze, te kétséget kizáróan ismersz, valamivel ezeket amiket írsz alá is támaszthatnád, mert az úgy nem járja, hogy csak én kapok figyelmeztetést személyeskedésért és rágalmazásért, nemde?
Talán mert ha végigolt engem úgy, hogy anyám még most is csuklik, aztán tönkretett egy szervert, majd hazudott, megvan rá az esély, hogy nem fogom elfelejteni fél év múlva. ;)
[/quote]
Igen, meg volt rá az okom és ez attól még nem kapcsolódik a témához..
Remélem jól szórakoztok Zharkoval, hogy engem akartok lejáratni, btw, Zharko sikerült már eladni a Core-ba készült munkáimat és a kezdeti ClientHelpert? Sok sikert hozzá. :D
A témára visszatérve, köszönöm mindenkinek a biztatást, a fejlesztés halad, ha sikerül tartani az ütemtervet tavaszra már kint lesz az alpha verzió.
Üdv,
P3ti.
[gmod]nagynorbi következõ ilyen beszolásokért mostmár tényleg figyelmesztetést fogsz kapni, szerintem már mindenkinek elege van abból, hogy minden hová írogálsz minden hülyeséget.. ez szerintem nem tartozik a fórumra probáljátok privátban megbeszélni, ne itt.[/gmod]
Kedves Péter!
Remélem jól szórakoztok Zharkoval, hogy engem akartok lejáratni
[/quote]
Azt nem értem hogy a \'Zharko\' hogy kerül ide? Nagynorbival 2 havonta ha beszélek egypár szót.
btw, Zharko sikerült már eladni a Core-ba készült munkáimat és a kezdeti ClientHelpert?
[/quote]
Amit eladtam volna Core-t, ahhoz neked egyáltalán semmi közöd, mivel ez a Jex-én féle verzió.
De már nem eladó, kitágította a fejem egy jóbarátom, mert még hátha jóljön.
A tiédet letöröltem, csak az egyik fajta van meg, ha szeretnéd azt is törlöm.
Amúgy is, az a ClientHelper nem ér semmit.
Na de ha valamit szeretnél, skypeon megtalálsz, vagy PMben.
Szeva.
Ja, és sok sikert a SA-MP++-hoz! Remélem ebbõl nem lesz bukta
Bocs Zyzu, de szeritnem te is megérted miért kellett válaszolnom.
edit: Norbi, nincs igazad. Nem változott semmit. ;D
nem \" írógálok minden hová\" mert nem szeretnék \"figyelmesztetést\".
Annyira jó, hogy törlitek az ember hozzászólását, tehát ha P3ti nekem válaszol, én már nem válaszolhatok neki, mert 99% hogy törlöd.
De azért megteszem hátha látja...
Azért írtam ennyit, mert kérdeztek páran, és mindenképpen le akartam írni, hogy nem random jövök szemétkedni valakihez akit kinéztem. Te tettél érte, hogy így nézzek rád, viszont azt én sem értem, hogy jött ide zharko? Tudomásom szerint utánam nem is írt hozzászólást. Téged senki nem akar tönkretenni, ellenben nem rágalmazás, mert feltudok mutatni bizonyítékot a korábbi ténykedésedre, és skype beszélgetésünkre.
És ismét. Hogy jön ide a programozási ismeretem? Pont lesz*rom, hogy nem értek hozzá, és nem is állítom magamról, hogy bárkinél jobb lennék. A csodálatos programozási ismereteidet arra az apróságra értettem, amikor valahogy sikerült bejutnod a szerverbe, és írkálnod a chatben. Ám késõbb rájöttem hogy egy rakshamp letöltéséhez azért nem kell nagy IQ.
Elhiszem, hogy nem másokkal akarsz ki**szni, ellenben elvártam volna, hogy ha így fél év után visszatérsz a \"SAMP társadalomba\" lesz annyi bõr a képeden, hogy elnézést kérsz pár embertõl. Nem feltétlen tõlem, hanem attól a 50-60 embertõl, akik szívesen játszottak volna azon a szerveren, amit te tönkrettél.
Ha pedig azt a részt, hogy széthackelted a szervert elintézed azzal, hogy volt rá okod, igazán nincs több kérdésem. Viszont krvára örülnék ha ezt nem törölnétek.
A rágalmazáshoz visszatérve: Nem véletlenül nem kezdtem el bemásolni a logokat, ahol éppen oltasz mindenkit, hackelsz, cheatelsz és így tovább. Reméltem, hogy nem ellenségesként kezeled az elsõ hozzászólást, szimplán veszed a lapot és észhez térsz, hogy hoppá, én fél éve itt károkat okoztam. De nem. Sok sikert a továbbiakban.
Kicsit hasonlít a SAMPFoxhoz :D
http://forum.sa-mp.de/gta-multiplayer-mods/san-andreas-multiplayer/scripting-base/showroom/149849-sampfox-%C3%BCber-90-neue-natives-jetzt-f%C3%BCr-linux-xp/?s=e6f1a7cea46c27124e15415db4cf210b5aeb71fe
Sok sikert! :D
Kicsit hasonlít a SAMPFoxhoz :D
http://forum.sa-mp.de/gta-multiplayer-mods/san-andreas-multiplayer/scripting-base/showroom/149849-sampfox-%C3%BCber-90-neue-natives-jetzt-f%C3%BCr-linux-xp/?s=e6f1a7cea46c27124e15415db4cf210b5aeb71fe
[/quote]
Sajnos nem. :)
Szeretném mindenki figyelmét felhívni, hogy egy ilyen ASI (gyk. DLL) fájl az NT Kernelig nyúló módosításokat végezhet a játékos számítógépén, továbbá rendszerfájlokat módosíthat, alkalmazásokról gyûjthet információkat, memóriaadatokat és sütiket (köztük az összes böngészõdben tárolt jelszavat) lophat el; a szerverre telepített modifikáció pedig a szerverkönyvtárban lévõ összes fájlt (beleértve INIs rendszer esetén az összes felhasználó adatait) másolhatja, törölheti és elküldheti, a porton keresztül különbözõ DDoS/botnet hálózatokat üzemeltethet (mind a kliens-, mind a szerver-oldalról)
Nyilván egy ilyen lehetõségekkel bíró programot teljesen ésszerû telepíteni egy olyan embertõl, aki nyíltan és bizonyítottan sokáig ebben utazott.
Na ezért nem fogom telepíteni.
Szeretném mindenki figyelmét felhívni, hogy egy ilyen ASI (gyk. DLL) fájl az NT Kernelig nyúló módosításokat végezhet a játékos számítógépén, továbbá rendszerfájlokat módosíthat, alkalmazásokról gyûjthet információkat, memóriaadatokat és sütiket (köztük az összes böngészõdben tárolt jelszavat) lophat el; a szerverre telepített modifikáció pedig a szerverkönyvtárban lévõ összes fájlt (beleértve INIs rendszer esetén az összes felhasználó adatait) másolhatja, törölheti és elküldheti, a porton keresztül különbözõ DDoS/botnet hálózatokat üzemeltethet (mind a kliens-, mind a szerver-oldalról)
[/quote]
Szerintem ez egyértelmû, de viszont a szerverrõl letöltött módosítások is hasonló veszélyt jelenthetnek. A videóban ahogy láthatod minden letöltés elõtt el kell fogadni, hogy a letöltött szervermódosításokból eredõ károkért a SA-MP++ nem felelõs.
Nyilván egy ilyen lehetõségekkel bíró programot teljesen ésszerû telepíteni egy olyan embertõl, aki nyíltan és bizonyítottan sokáig ebben utazott.
[/quote]
De jó, hogy ezt épp most tudtam meg. Lehetnél annyira kedves, hogy be is bizonyítod.
Természetesen mindenkinek saját döntése mit tölt le és mit nem a saját számítógépére, de szerintem nyilvánvaló, hogy ha én botnet kiépítésével vagy mások adatainak ellopásával foglalkoznék, akkor nem épp egy ilyen projectbe kezdenék bele.
Aztán még ott vannak a disassemblerek is (lásd IDA, OllyDbg, PE stb.) és egy jártas ember a program mûködését vissza tudja fejteni, ezért se lenne célom kártékony kódot elhelyezni a SA-MP++ -ba, elég nagyot buknék vele.
Emelett még ellenem szolgálna a halom vírusirtó szoftver is, ha a felhasználóknak kívánnék kárt okozni.
Szeretném mindenki figyelmét felhívni, hogy egy ilyen ASI (gyk. DLL) fájl az NT Kernelig nyúló módosításokat végezhet a játékos számítógépén, továbbá rendszerfájlokat módosíthat, alkalmazásokról gyûjthet információkat, memóriaadatokat és sütiket (köztük az összes böngészõdben tárolt jelszavat) lophat el; a szerverre telepített modifikáció pedig a szerverkönyvtárban lévõ összes fájlt (beleértve INIs rendszer esetén az összes felhasználó adatait) másolhatja, törölheti és elküldheti, a porton keresztül különbözõ DDoS/botnet hálózatokat üzemeltethet (mind a kliens-, mind a szerver-oldalról)
[/quote]
Szerintem ez egyértelmû, de viszont a szerverrõl letöltött módosítások is hasonló veszélyt jelenthetnek. A videóban ahogy láthatod minden letöltés elõtt el kell fogadni, hogy a letöltött szervermódosításokból eredõ károkért a SA-MP++ nem felelõs.
[/quote]
Azért egy RenderWare IMG fájl meg egy DLL nem egy kategória, ezt gondolom te is belátod. Az pedig, hogy vannak disassemblerek, gyenge érv, mert a Windows-t is vissza lehet fejteni és mégse mondjuk azt rá, hogy tudjuk a kódot, amely alapján mûködik.
Tudjuk, hogy szeretsz ban evadingelni (ezt simán be lehet rakni a pluginba, hogy kivegye x ember IP-jét a listákról, vagy épp felrakjon valaki mást) és meglepõ módon miután rájöttünk, hogy te vagy a cheater, valami érdekes módon kifolyólag amerikai és egyéb egzotikus országokból kaptunk nem egy DDoS támadást, ezt a Hosting is megerõsítette. Nem kell itt bizonyítgatni semmit, aki szeretné használni, az majd levonja ezekbõl a következtetést.
Komolyan el lehet tüntetni a money bart? :OO
Ha van hozzáférésed a SA memóriájához, akkor kb. mindent meg lehet csinálni, az a kérdés, hogy te vagy mások mennyire fejtették már vissza az engine-t (válasz: elég jól).
Akkor ez érdekes lessz számomra :D
25.-e van. :P
(de gondolom februárra vonatkozik, mivel januárban már volt egy videó)
MTA GUI (custom cegui 4.0.0 + MTA gui lib) implementálása SA:MP-on.
http://kepfeltoltes.hu/140227/66942489sa-mp-000_www.kepfeltoltes.hu_.png[/img]
Link a képhez.
Sok sikert :D, ezt most látom elõször! Ment a \"+\"
megállottak a fejlesztések?
megállottak a fejlesztések?
www.fb.com/masterblendrp
:)
Utólag is sok sikert!
Kíváló munka!
cegui alapból, Lua és Python-ba lehet scriptelni.
Gondolom alaposan átkellet dolgozni, hogy támogassa pawn-n nyelvet, de szerintem pawn nem is alkalmas rá.
Esetleg c++-be csináltad és úgy hívod meg a függvényeket.
Kíváló munka!
cegui alapból, Lua és Python-ba lehet scriptelni.
Gondolom alaposan átkellet dolgozni, hogy támogassa pawn-n nyelvet, de szerintem pawn nem is alkalmas rá.
Esetleg c++-be csináltad és úgy hívod meg a függvényeket.
C++ -ba csináltam, egyenlõre Pawnból nincs hozzáférés a GUI-hoz, de majd tervezem megvalósítani. :)
Egyenlõre MBRP-hez elkészítem elõre a kellõ felületeket (inventory, login stb.) és aztán esetleg írok Pawn függvényt az összes GUI funkcióhoz vagy pár elõre kész, testreszabható típusú UI elemet csinálok, mint pl. input, password, list dialog.
ez azt jelenti, hogy csak MBRP számára lesz elérhetõ a kiegészítés?
ez azt jelenti, hogy csak MBRP számára lesz elérhetõ a kiegészítés?
Egyenlõre az a terv :D
Akkor ha jól értem ez egy téma aminek a lényege, hogy bemutassa a szerveretek fejlesztéseit?
Eredetileg publikba akarta P3ti, csak úgy döntött, hogy inkább szervert csinál.
[gmod]Elõször is.. most ez az egész önreklám? Mindegy.. krisk hozzászólásánál elgondolkoztam lehetséges jó meg minden.. megpróbálsz valamit csinálni de ha zárt forráskódot írsz akkor azzal mi mit érjünk el? :shurg: Nem lehetséges tudni, hogy a források mellet még milyen adatok lekérdezése állna fent.. szóval jobb minden fórumozó számára ezt a témát lezárni. [/gmod]
Eredetileg publikba akarta P3ti, csak úgy döntött, hogy inkább szervert csinál.
Most akkor ezt az egészet azért csinálja, hogy a fórumon a saját szerverét illetve a kliensét meghirdesse a nép elõtt? :unsure: Mindegy.. a témát zárom jobb minden fórumozó számára aki érti mit írt le krisk is pontosabban.
megállottak a fejlesztések?
megállottak a fejlesztések?
www.fb.com/masterblendrp
:)
Utólag is sok sikert!
Kíváló munka!
cegui alapból, Lua és Python-ba lehet scriptelni.
Gondolom alaposan átkellet dolgozni, hogy támogassa pawn-n nyelvet, de szerintem pawn nem is alkalmas rá.
Esetleg c++-be csináltad és úgy hívod meg a függvényeket.
Kíváló munka!
cegui alapból, Lua és Python-ba lehet scriptelni.
Gondolom alaposan átkellet dolgozni, hogy támogassa pawn-n nyelvet, de szerintem pawn nem is alkalmas rá.
Esetleg c++-be csináltad és úgy hívod meg a függvényeket.
C++ -ba csináltam, egyenlõre Pawnból nincs hozzáférés a GUI-hoz, de majd tervezem megvalósítani. :)
Egyenlõre MBRP-hez elkészítem elõre a kellõ felületeket (inventory, login stb.) és aztán esetleg írok Pawn függvényt az összes GUI funkcióhoz vagy pár elõre kész, testreszabható típusú UI elemet csinálok, mint pl. input, password, list dialog.
ez azt jelenti, hogy csak MBRP számára lesz elérhetõ a kiegészítés?
ez azt jelenti, hogy csak MBRP számára lesz elérhetõ a kiegészítés?
Egyenlõre az a terv :D
Akkor ha jól értem ez egy téma aminek a lényege, hogy bemutassa a szerveretek fejlesztéseit?
Eredetileg publikba akarta P3ti, csak úgy döntött, hogy inkább szervert csinál.
[gmod]Elõször is.. most ez az egész önreklám? Mindegy.. krisk hozzászólásánál elgondolkoztam lehetséges jó meg minden.. megpróbálsz valamit csinálni de ha zárt forráskódot írsz akkor azzal mi mit érjünk el? :shurg: Nem lehetséges tudni, hogy a források mellet még milyen adatok lekérdezése állna fent.. szóval jobb minden fórumozó számára ezt a témát lezárni. [/gmod]
Eredetileg publikba akarta P3ti, csak úgy döntött, hogy inkább szervert csinál.
Most akkor ezt az egészet azért csinálja, hogy a fórumon a saját szerverét illetve a kliensét meghirdesse a nép elõtt? :unsure: Mindegy.. a témát zárom jobb minden fórumozó számára aki érti mit írt le krisk is pontosabban.