Szerző Téma: Mi is az a open.mp?  (Megtekintve 84 alkalommal)

Nem elérhető Cappsy

  • Adminisztrátor
  • 2755
    • Profil megtekintése
Mi is az a open.mp?
« Dátum: 2025. október 18. - 15:00:03 »
+2 Show voters
Az open.mp (vagyis Open Multiplayer) a San Andreas Multiplayer szellemi örököse. Ugyanaz az alapötlet, csak modern környezetre húzva. A cél egyszerű: a régi SA:MP-élményt életben tartani, de olyan technikai háttérrel, ami a mai igényekhez is passzol.

A projekt nem egy új játékmód, nem egy különálló mod, hanem gyakorlatilag a SA:MP újraírt szerveroldala – nyílt forráskóddal, fejleszthető architektúrával és aktív közösségi támogatással.

Miért jött létre?

Aki szervert vitt, az pontosan tudja: a SA:MP fejlesztése egy bizonyos idő után gyakorlatilag megállt. Kevés frissítés, minimális kommunikáció, és a legtöbb problémát a közösségnek kellett megoldania.
Ez volt az a pont, ahol néhány tapasztalt fejlesztő akik a SAMP fejlesztésében is részt vettek úgy döntöttek: új alapokra helyezik az egészet, ahol nem probléma az, hogy a SAMP forráskódja nincs meg, emiatt csak kiegészítőkkel tudják megoldani, hogy nagyjából működéképes legyen.
Így született meg 2019-ben az open.mp, ami már az elején a közösség által vezetett, átlátható és folyamatosan fejleszthető alternatívának készült.

A fejlesztés nem volt zökkenőmentes – több évnyi kísérletezés és irányváltás után 2021-ben döntöttek úgy, hogy teljesen újraírják a kódot. A cél: 1:1-ben pótolni a SA:MP szervert, minden funkciót és scriptet visszafelé kompatibilisen kezelve, csak stabilabb, modernebb alapokon.

Mi a roadmap, és miért kellett újraírni?

Az open.mp fejlesztői belátták, hogy a SA:MP kódja egyszerűen nem alkalmas hosszú távú fejlődésre. A rendszer bonyolult, nehezen bővíthető és hibajavításra is nehézkes.
Ezért az újraírás célja az volt, hogy:

  • az open.mp teljes mértékben kompatibilis legyen a régi SA:MP szerverekkel és scriptjeikkel,
  • stabilabb, optimalizáltabb hálózati réteget kapjon,
  • lehessen rá új funkciókat építeni anélkül, hogy mindent szétesne, és hosszú távon támogassa az újabb platformokat is (pl. mobil, Definitive Edition).,

A roadmap ennek megfelelően három fő szakaszból áll:

Teljes kompatibilitás – a régi szerverek és módok működjenek változtatás nélkül.

Stabil, modern szervermotor – gyorsabb, megbízhatóbb infrastruktúra. - Itt tartunk most nagyjából -

Cross-play – a jövőben lehetőség, hogy különböző verziók (PC, Android, Definitive Edition) egy közös szerveren játszhassanak.


Mit jelent ez azoknak, akik régen SA:MP szervert csináltak?

A jó hír: nem kell újrakezdeni semmit.
Az open.mp visszafelé kompatibilis, vagyis a legtöbb meglévő gamemode, filterscript és plugin ugyanúgy fut rajta, mint a SA:MP-on. Ha van egy régi, működő szervered, az open.mp-ra való átállás alapvetően annyit jelent, hogy lecseréled a szerverfájlt – a scriptjeid maradnak, a játékosaid maradnak, a szervered megy tovább.

Természetesen lesznek apró különbségek és új funkciók, de nem arról van szó, hogy mindent újra kell írni. Ez nem egy új világ, hanem ugyanaz a SA:MP, csak a motorja modernebb.
A fejlesztők pont ezt tartották szem előtt: ne kelljen kidobni az eddigi munkát, hanem lehessen továbblépni egy frissebb, nyitottabb platformra.

Hol tart most a projekt?

Az open.mp fejlesztése jelenleg már a szerveroldali szakasz végéhez közeledik.
Az alapfunkciók – a régi SA:MP-natives, scriptkezelés, hálózati kommunikáció – már működnek, és a csapat elindította az első fél-nyilvános bétatesztelést is.

A tesztelésbe tapasztalt scriptereket várnak, akik PAWN-ban otthonosan mozognak, és segíteni tudnak a régi scriptjeik kipróbálásával. A cél az, hogy minden régi natív, callback és parancs pontosan úgy működjön, mint korábban – csak stabilabban.

Emellett egy nagyobb fejlesztés is folyamatban van: az open.mp kliens készül a GTA San Andreas: Definitive Edition-höz.
Ez azt jelenti, hogy a jövőben egy szerverre csatlakozhatnak majd játékosok az eredeti San Andreas PC-s verziójával, az Androidos kiadással, és a Definitive Editionnel is – mind ugyanarra a szerverre.

Ez lesz az igazi áttörés: a közösség nem fog szétszakadni platformok szerint, hanem egy helyen maradhat.

A projekt mindenképpen figyelmet érdemel, mert bár a SAMP közösség az utóbbi időben (főleg kicsiny fórumunk esetében) nem aktív már, ez nem a közösség hanem a játék potenciálja miatt volt így leginkább (lásd példaképp az MTA:SA-t ami még a mai napig képes aktív szervereket üzemeltetni, szimplán csak azért, mert ég és föld a technológiai különbség a samp és az MTA között.

Viszont ha a projekt sikeres lesz (és ez utóbbival kapcsolatosan bizakodók lehetünk látván mit értek el a fejlesztők) akkor az azt jelentené, hogy nemcsak retro céllal, de új alapokon is vissza lehetne hozni a SAMP szervereket. Gondoljatok bele: Lehetne a jövőben egy új szervered ami a Definitive Edition játékkal megnyitható, és minden hosszú évek alatt írt rendszered majdnem plug-in megoldással használható lesz benne. Nem kell újraírnod mindent, csak portolod a régi kódjaid egy részét és élvezed a stabilabb és több funkcióval rendelkező játékot, úgy mint régen.

Az igazi erő itt abban lehet, hogy a visszafelé kompatibilitás miatt lehetőség van a régi romokból új alapokat építeni.
Ameddig a kliens oldal még nincs kész, addig az igazi régi motorosokon kívűl sok újat nem fog jelenteni a játékos rétegek részére, így én azt javaslom, hogy senki se ugorjon bele fejjel a dolognak, mert csalódás lesz a vége, nem fog a játékosoknak semmilyen nagy előrelépést hozni. Viszont akinek volt korábban szervere én javaslom, hogy kezdjen el ismerkedni az open.mp világával, mert ha eljön egyszer a kliensoldali támogatás, akkor biztos vagyok benne, hogy egy régi szervert újraalkotva fog tudni annyi pluszt adni, hogy nemcsak a retro hanem a játékélmény miatt is visszatérhetnek a SAMP játékosai.

Az open.mp oldalát elérheted innen: https://open.mp/
« Utoljára szerkesztve: 2025. október 18. - 15:02:41 írta Cappsy »

 

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2025, SimplePortal