Release Candidate 1 – az open.mp első kiadásra jelölt verziója(Y_Less összefoglalója alapján, 2023. január)Több évnyi fejlesztés, viták, újraírások és türelem után végre elérkezett az a pillanat, amire az open.mp közösség évek óta várt:
megjött az első Release Candidate (RC1) verzió az open.mp szerverből.
Ez a verzió a hivatalos 1.0-s kiadás előtti utolsó nagy mérföldkő.
Ha minden a tervek szerint alakul, ez a build már az a kódalap, amivel a projekt végre elérheti azt a célt, amit eredetileg kitűzött: egy teljes, stabil, nyílt forrású alternatívát a SA:MP szerverhez.
Négy év fejlesztés és két teljes újraírás utánAhogy Y_Less írta, ez nem volt egyszerű út: négy év fejlesztés, két teljes újraírás, rengeteg vita és kompromisszum kellett hozzá, mire idáig eljutottak.
De most végre itt tartanak: az open.mp RC1 kiadása nem kísérleti verzió többé, hanem már közel áll a kész, végleges szerverhez.
A fejlesztők között olyan nevek dolgoztak, akik a SA:MP világában is ismerősek:
Amir, Cheaterman, Freaksken, Graber, Hual, Josh, JustMichael, kseny, Nexius, pkfin, Potassium, Southclaws, TommyB, Y_Less, Zeex és még sokan mások.
Ők azok, akik a közösség érdekében újraépítették a rendszert, hogy a SA:MP örökség tovább élhessen.
Mit hozott az RC1 verzió?A fejlesztők a béta fázis lezárásával több új funkciót és komoly frissítést hoztak – mind scriptelőknek, mind fejlesztőknek.
Az RC1-ben bemutatkozott:
- Új Pawn compiler és hivatalos include-ok – többé nem kell a régi SA:MP include-okat toldozni az omp.inc fájllal. A letöltés már tartalmazza az új, javított include-kat és a frissített compiler-t is (3.10.12).
- Nagyobb szimbólumlimit – a függvény- és változónév-hossz most már 64 karakter lehet, így nem kell többé félbevágott nevekkel trükközni (pl. „OnPlyrDoTheTing”).
- Tömörített natívok újranevezése – végre átláthatóbb névhasználat, megszűnt a „Col – Colour vagy Collision?” típusú bizonytalanság.
- „Tags” rendszer és const-korrekt include-ok – a hivatalos natívok és függvények egységesen const helyessé váltak, így a compiler pontosabban jelez hibákat és optimalizálhat.
- Gyorsabb switch, új figyelmeztetések – a compiler több korábbi rejtett hibát is képes észrevenni, illetve a teljesítmény is nőtt.
- Formázott stringek minden natívban – a SendClientMessage, AddMenuItem és hasonló függvények mostantól alapból támogatják a formázott stringet (nem kell külön format()).
- Új „upgrader” tool – automatikusan frissíti a meglévő kódot, beilleszti a const-okat, javítja az új compiler által jelzett warningokat.
Az új dokumentációk és SDK linkek a fejlesztői GitHubon érhetők el, de a lényeg, hogy a PAWN fejlesztés soha nem volt ennyire stabil és karbantartható, mint most.
SDK – C++ szintű vezérlésA Pawn megmarad az open.mp hivatalos nyelveként, de most először megjelent a
teljes SDK (Software Development Kit), amivel
C++-ban is lehet komponenseket fejleszteni a szerverhez.
Ez hatalmas előrelépés: míg a SA:MP pluginrendszere csak kiegészítő funkciókat engedett, az SDK-val gyakorlatilag bármelyik belső modult újraírhatod vagy kibővítheted.
A dokumentáció ugyan még épül, de több kész sablonprojekt is elérhető:
üres template (nulláról indulóknak),
basic-template (alap komponensekhez),
pawn-template (Pawn–C++ hibridhez),
full-template (komplex szerverkomponensekhez).
Ezzel gyakorlatilag elérhetővé vált az, amit a SA:MP közösség évekig kért:
valódi, moduláris szerverfejlesztés, nem csak scriptelés.
Újdonságok a szerverfunkciókbanA Pawn és az SDK mellett az RC1 frissítette a szerverfunkciókat is:
- Per-player gang zones és pickups (mint a korábbi YSF pluginban)
- Új natív: AttachPlayerObjectToPlayer
- SQLite javítások, új „:memory:” és flag támogatások
- exclude konfigurációs opció – bizonyos komponensek kizárhatók indításkor
- Jobb hibajelentés a konfigurációs fájloknál
- SDK verzióellenőrzés, hogy a jövőbeli nagy változások ne törjék el a kompatibilitást
Mindezekkel együtt több hibát is javítottak, például a GDK pluginoknál (streamer stb.), SQLite logolásnál, és a korábbi GMX crash-eknél.
Közösség, fórumok, támogatásA kiadás után újraindult az
open.mp fórum, ahol a fejlesztők és a közösség újra aktívan jelen vannak.
Mostantól nemcsak bugreportokra van lehetőség, hanem valódi technikai diskurzusra is – végre egy hely, ahol újra él a közösség.
A projekt emellett most először
nyitott támogatásra is: Patreonon és OpenCollective-en keresztül bárki segítheti a szerver- és kliensfejlesztést (az adományok kizárólag az infrastruktúrát és a jövőbeli fejlesztéseket támogatják).
Mit jelent ez a SA:MP közösségnek?Ez az RC1 verzió egy korszak lezárása és egy új kezdete.
A SA:MP forráskódja soha nem volt elérhető, az open.mp viszont most végre valóban „open”.
Ha minden a terv szerint halad, ez lesz az alapja annak a 1.0-s kiadásnak, amivel a San Andreas multiplayer újra feléledhet – modern formában, de a régi szellemiséggel.
Y_Less így zárta az összefoglalót:
„After four years, two rewrites, arguments and drama… it is finally here.”És tényleg: amit a SA:MP közösség éveken át csak remélt, az most már valóság lett.
Kiegészítésnek:
Az open.mp fejlődését te is nyomon követheted az alábbi github linken:
https://github.com/openmultiplayer/open.mp/releases