GTA Közösség - A magyar GTA fórum

San Andreas Multiplayer (SA-MP / Open.mp) => SA-MP / Open.mp: Alap információk => A témát indította: Cappsy - 2025. október 18. - 15:09:28

Cím: Átállás open.mp-re – Mit jelent ez a régi SA:MP szervereknek?
Írta: Cappsy - 2025. október 18. - 15:09:28
Portolás SA:MP-ról open.mp-re – Y_Less magyarázata alapján

A SA:MP világát ismerőknek talán nem kell bemutatni Y_Less nevét. Ő volt az egyik legismertebb fejlesztő és dokumentáló arc a közösségben – számtalan script, plugin és útmutató mögött állt.
Az open.mp megjelenése után ő írta meg az egyik legérthetőbb, legőszintébb leírást arról, mit is jelent valójában a váltás a régi SA:MP szerverekről az open.mp platformra.
Ez a cikk az ő 2024 márciusában írt összefoglalója alapján készült, kiegészítve azóta szerzett tapasztalatokkal és a projekt jelenlegi állásával.

Miért volt szükség portolásra?

Y_Less is egyértelműen leírta: a SA:MP évek óta egyfajta „limbóban” volt.
Nem érkeztek frissítések, a közösség pedig különféle kerülőutakkal – pluginokkal, includokkal és egyéni hackekkel – próbálta életben tartani a rendszert.
Olyan kiegészítések születtek, mint a YSF plugin vagy a fixes.inc, amelyek rengeteg hibát és korlátozást javítottak ki, miközben magához a forráskódhoz nem volt hozzáférés.

Ezek viszont elérték a határaikat.
Az open.mp tehát nem „új mod”, hanem a SA:MP szerver teljes újraírása modern alapokon, amely beépíti mindazt, amit a közösség az évek során megtanult és megoldott – csak épp szisztematikusan és átláthatóan.

Mit jelent a portolás a gyakorlatban?

A cél egyértelmű volt: a régi kód működjön tovább, de a motor legyen új.
Y_Less szerint az open.mp úgy készült, hogy a meglévő PAWN scriptjeid 95%-ban változtatás nélkül fussanak.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden apró részlet ugyanúgy viselkedik, mint korábban.

Néhány tipikus változás, amit érdemes ismerni, ha portolsz:


Mindezek a változások logikusak, csak az évek alatt megszokott hibákat és “furcsaságokat” szüntetik meg. Aki eddig YSF-et vagy fixes.inc-et használt, annak ezek a változtatások nem lesznek újak – mostantól csak épp a motor maga kezeli őket.

Mitől jobb így?

A SA:MP-ban a közösség több tucat patch és workaround rétegét építette egymásra – az open.mp ezekből mindent beépített, de a forráskód szintjén, nem plugin-szinten.
Ez azt jelenti, hogy:

a motor stabilabb, kevesebb összeomlást okoz,

egységesebb a működés (nincs több “ez filterscript alatt másképp viselkedik” típusú bug),

és végre valós alapot ad a jövőbeli fejlesztéseknek, mint például a cross-play támogatás.

Hol tart most a fejlesztés?

Jelenleg az open.mp a szerveroldalon szinte teljes, a fejlesztők már fél-nyilvános béta tesztelést futtatnak.
Itt elsősorban scriptereket keresnek, akik kipróbálják a meglévő SA:MP scriptjeiket az új motor alatt, és jelentik a hibákat vagy eltéréseket.

A nagy cél most a kliensoldal – főleg a GTA: San Andreas Definitive Edition verzióhoz készülő kliens, amely lehetővé tenné, hogy PC-s, Androidos és Definitive játékosok egyazon open.mp szerveren játszanak együtt.
Ez lenne az igazi áttörés: a közösség újraegyesítése, platformtól függetlenül.

Mit jelent ez neked, ha volt régi szervered?

Egyszerűen: nem kell újrakezdened semmit.
A scriptjeid tovább élhetnek, csak egy modernebb környezetben. Az open.mp célja nem az volt, hogy lecserélje a SA:MP-ot, hanem hogy a régi alapokat megtartva továbbvigye azt.

Ha komolyan gondolod a fejlesztést, most érdemes elkezdeni ismerkedni a dokumentációval, mert ha a kliensoldal megjelenik, az open.mp nagy eséllyel újra életet lehelhet a multiplayer közösségbe.
És nem csak retroból – hanem azért, mert a rendszer végre megérkezik a 2020-as évek technikai szintjére.